Sökning: "studie samhällskunskap böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden studie samhällskunskap böcker.

  1. 1. Nya krav, gamla böcker : En studie av innehåll och framställningen relaterat till kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Torbjörn Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Social sciences; Gender and Queer theory; Critical discourse analysis; Heteronormativity;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine whether or not current textbooks in social sciences for the Swedish Gymnasium follow the criteria set up in the new subject area Sexuality, consent, and relationships (Sexualitet, samtycke och relationer), which was brought into the current curriculum for the Swedish Gymnasium at the start of the autumn semester 2022. The study is performed by examining what content related to Sexuality, consent, and relationships is presented in the textbooks, in what way, which discourses are influencing the books, and what effect this can have on the socio-cultural practice in the form of consequences for the teaching process. LÄS MER

  2. 2. Kvinnlig representation i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Damgaard; Kelmeni Kastriot; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: jämställdhet; kvinnlig representation; läromedel; läromedelsanalys; läroplan; samhällskunskap; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger problemformuleringar som ämnar undersöka hur den kvinnliga representationen i läromedel i samhällskunskap för gymnasiet ser ut. Samt om det över tid hade blivit någon förändring. Fyra textböcker har analyserats med Hirdmans teori om genussystemet och maskulin hegemoni som teoretisk grund. LÄS MER

  3. 3. "Läroplanen kräver att vi undervisar i det men någon utbildning har vi inte fått" : En kvalitativ studie om sociala mediers nya roll i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Huvell; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; lärare; undervisning; samhällskunskap; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Skolan behöver uppdateras och förändras i takt med samhället. En av skolans största utmaningar just nu är digitaliseringen och en ökad användning av sociala medier bland unga. LÄS MER

  4. 4. Lika tillgång till politisk kunskap? : En komparativ studie av innehållet i läroböcker för samhällskunskap riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofie Jansson; [2018]
    Nyckelord :Likvärdighet; gymnasieskola; gymnasieprogram; samhällskunskap; läroböcker;

    Sammanfattning : Denna studie berör lika tillgång till politisk kunskap och är en komparativ studie av innehållet i samhällskunskapsläroböcker riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram. Problemet som står i fokus är en eventuellt ojämlik social fördelning av kunskap och makt som riskeras att utvecklas mellan olika samhällsgrupper, vilket i förlängningen kan påverka individers politiska kunskap och deltagande. LÄS MER

  5. 5. Modiga kvinnor och fagra män : En studie om hur genus framställs i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Göransson; Martina Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; samhällsorienterade ämnen; hierarki; isärhållning; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur läroböcker för lågstadiet, inom samhällsorienterade ämnen (SO) från förlaget Natur & Kultur, framställer genus samt om en utveckling har skett över tid från år 2000 fram till idag. Bakgrunden till denna studie är den ökade diskussionen om genus i samhället tillsammans med vårt intresse för ämnet. LÄS MER