Sökning: "svenska som andra språk B 2010"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden svenska som andra språk B 2010.

  1. 1. "Man ska vara glad om man får dem att läsa hela texten" : En undersökning av vilka kunskaper gymnasieelever förväntas utveckla i arbetet med skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Evalotta Enqvist; [2010]
    Nyckelord :litteraturkunskap; kunskapsutveckling; svenskundervisning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Abstract   Syftet med denna studie är att undersöka vilka olika former av kunskaper några lärare strävar efter att deras elever utvecklar genom litteraturen. Undersökningen är baserad på intervjuer med sex olika lärare som alla undervisar på gymnasiekursen Svenska B. LÄS MER

  2. 2. Läsvanor och läsintresse : Ungdomars inställning till skönlitterär läsning under gymnasietiden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Kerstin Linfeldt; [2010]
    Nyckelord :gymnasieungdomar; läsintresse; läsvanor; inställning till litteratundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka gymnasieungdomars läsintresse och vilken inställning de har till skolans litteraturundervisning. Vidare studeras deras läsvanor under gymnasietiden för att se om någon förändring sker och vilka faktorer som i så fall påverkar en förändring. LÄS MER

  3. 3. Att resonera i minsta möjliga mån : Om den lägsta resultatnivån för betyget G på den skriftliga delen av nationella provet i svenska B

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Erik Andrén; Michael von Horn; [2010]
    Nyckelord :skolverket; nationella prov; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Huvudsyftet i föreliggande studie är att undersöka hur elever följer uppgiftsinstruktionernai uppgiften med lägst svårighetsgrad från 2009 års skriftliganationella prov i svenska och svenska som andra språk.I Skolinspektionens rapport Kontrollrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan framkommer att lärare inte bedömer de nationella proven likvärdigt. LÄS MER