Sökning: "svenska som andraspråk ordföljd"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk ordföljd.

  1. 16. Responsstyrning : En studie av hur talutrymmet fördelas mellan nyanlända elever och lärare samt andraspråkselever och lärare

    M1-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Sandra Tyglare; [2012]
    Nyckelord :sociokulturell teori; talhandlingar; responsstyrning; nyanlända elever; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur den lärarstyrda klassrumsinteraktionen kan te sig i olika undervisningsgrupper med svenska som andraspråk då kommunikation är en förutsättning för att människan ska lära och utvecklas. Det mer specifika syftet med den här studien är att undersöka hur responsstyrning tar sig i uttryck i undervisningen av svenska som andraspråk i en introduktionsgrupp för nyanlända elever med elever i årskurs 6, där syftet med undervisningen är att få eleverna att börja tala, respektive en sva-grupp. LÄS MER

  2. 17. Finita verbets placering i (överordnade) påståendesatser : En kvantitativ studie av andraspråksinlärares ordföljd vid topikalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sylwia Szuster; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; Svenska som andraspråk; topikalisering; ordföljd; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie om femtio vuxna andraspråksinlärares placering av finita verbet i påståendesatser i ett antal speciellt utformade skriftliga testuppgifter. Undersökningens syfte var att få svar på om problemet med syntaxen i påståendesatser förekommer hos inlärare av svenska som andraspråk samt om och hur olika kontexter, som t. LÄS MER

  3. 18. Nästa år jag ska få G i svenska - en intervjustudie med andraspråkselever på gymnasiet

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Berit Nordquist; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; gymnasieelever; interferens; interaktion; läsförståelse; persiska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka tre andraspråkselevers situation på gymnasiet. De tre eleverna kommer från Afghanistan, och deras hemspråk dari är en dialekt av persiskan. En fråga var huruvida interferens från hemspråket kunde märkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. LÄS MER

  4. 19. Grammatikundervisning på sfi : traditionell undervisning jämfört med lärstilsbaserad undervisning om ordföljd i påståenden i huvudsatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Camilla Edvall; [2010]
    Nyckelord :lärstilar; multisensoriskt inlärningspaket; ordföljd; processbarhetsteorin; sfi; traditionell undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om metoder som ryms inom lärstilar, samt processbarhetsteorin.  Uppsatsens syfte är att utifrån processbarhetsteorin jämföra syntaktiska resultat av traditionell undervisning om ordföljd i påståenden i huvudsatser i svenska som andraspråk hos vuxna sfi-elever med undervisning där eleverna erbjuds ett utbud av visuellt, auditivt, taktilt samt kinestetiskt material av detsamma. LÄS MER

  5. 20. Det beror nog på att idag måste man vara lite tuffare. : Syntax i nationella prov skrivna av andraspråksinlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tiina Onkamo; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag om tjugo andraspråksinlärares syntax i texter skrivna för nationella prov i svenska som andraspråk B på gymnasienivå. De aspekter utifrån vilka texternas syntax analyseras är vilka bisatser som inlärarna använder, hur de topikaliserar adverbial och hur de placerar adverbial föredet finita verbet i bisatser. LÄS MER