Sökning: "tabellträning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet tabellträning.

  1. 1. Lärares arbete med att främja lärande i matematik hos elever med koncentrationssvårigheter och/eller diagnosen ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Bragd; Helen Karlsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; anpassningar; koncentrationssvårigheter; matematiksvårigheter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie hade en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade 16 lärare som undervisar i matematik på låg- och mellanstadiet. Syftet var att öka kunskapen om hur lärare i grundskolans tidigare år arbetar med ämnet matematik för att främja lärande hos elever med koncentrationssvårigheter/diagnos ADHD. LÄS MER

  2. 2. Pilkastning mot kunskapsmålen : En kvasiexperiementell studie om SmartDart kan vara ett stöd vid inlärning av multiplikation?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Karin Nylander; Hanna Österman; [2018]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikationsinlärning; motorisk träning; inkludering; lustfyllt lärande; tabellträning; SmartDart; rörelse i undervisning;

    Sammanfattning : Många elever saknar goda kunskaper och strategier för att lösa multiplikationer och en större pedagogisk variation i matematisk undervisning behövs för att stödja matematisk inlärning. Ett sätt att stimulera inlärning kan vara att använda lek för att göra arbetet mer lustfyllt och motiverande. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa om multiplikation i grundskolans tidigare år : Lärares tankar om introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Andréa Magnusson; [2015]
    Nyckelord :Multiplication; multiplication teaching; explanatory models; table training; automaticity; Multiplikation; multiplikationsundervisning; förklaringsmodeller; tabellträning; automatisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur lärare beskriver sin undervisning av multiplikation i årskurs 1−3 och årskurs 4−6 när det kommer till introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning. Kvalitativa intervjuer med sex lärare har genomförts för att undersöka vilka mål de intervjuade lärarna har med sin multiplikationsundervisning samt hur lärarna beskriver innehållet i sin multiplikationsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Övning ger färdighet : Om intensiv tabellträning i multiplikation i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Köhler; Agnes Trolte; [2011]
    Nyckelord :multiplikation; årskurs tre; observation; samtalsintervju; tabellträning;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer inom matematik rapporteras bli allt sämre. Om man tränat exempelvis multiplikationstabellerna till den grad att de automatiserats belastas arbetsminnet mindre och man kan således fokusera på mer krävande uppgifter. LÄS MER

  5. 5. Styrdokumenten om tabellträning i de fyra räknesätten och divisionsalgoritmen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mariette Olausson; Elisabeth Åberg; [2010]
    Nyckelord :historik; aritmetik; matematik; kursplaner;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sett till internationella undersökningar under de senaste 40 åren har de svenskaelevernas resultat legat under genomsnittet förutom vid undersökningen 1995. Utifrån dettafaktum kan det sägas vara relevant att titta på hur kursplanerna har utformats gällande ettspecifikt matematiskt område, nämligen aritmetik. LÄS MER