Sökning: "tekniker för lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade orden tekniker för lärande.

  1. 21. Augmented reality and gamification in higher education : Designing mobile interaction to enhance students’ intrinsic motivation and learning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Vilma Erlandsson; Elsa Ivarson; [2021]
    Nyckelord :augmented reality; gamification; higher education; course literature; concept-driven design research; förstärkt verklighet; spelifiering; högre utbildning; kurslitteratur; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : The emergence of augmented reality (AR) and gamification in higher education has gained significant relevance by virtue of their demonstrated usefulness in learning spaces. Prior research has examined these technologies separately and shown promising results, but less is known about the impact of combining AR and gamification in higher education. LÄS MER

  2. 22. Trilateration för nybörjare : En studie om text och bild i samverkan för att förklara komplexa tekniker för konsumenter.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Innovation och produktrealisering

    Författare :Hugo Engström; [2021]
    Nyckelord :Teknikinformation; textdesign; kognitionsteori; lärande; multimodalitet; multimodala texter; komplexa system; funktionsbeskrivning; bildtyper.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete inom ämnet informationsdesign med inriktning textdesign, fokuserar på hur text och bild samverkar. Studien har genomförts för att ta reda på hur text och bild kan samverka inom texttypen teknikinformation. LÄS MER

  3. 23. Elevers uppfattningar om syftet med ämnet idrott och hälsa : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Daniel Dronsfield; Thomas Andrén Bahnson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka högstadieelevers uppfattningar om vad syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara samt att undersöka elevernas uppfattningar om vilka förmågor som deras undervisning ämnar utveckla. Frågeställningar som studien besvarar är: Vad uppfattar eleverna att syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara? Vilka förmågor uppfattar eleverna att deras idrott- och hälsalektion ämnar utveckla? Metod Denna studie antar en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 24. Den digitala eran : distansundervisningens påverkan på inlärningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Nikamo; David Svärdström; [2021]
    Nyckelord :online learning; distansundervisning; Uppsala universitet; teknisk och naturvetenskaplig utbildning; inlärning;

    Sammanfattning : Distansundervisning är ett koncept som förekommit sen övergången till ett informationssamhälle. Dagens tekniker ser dock helt annorlunda ut jämfört med 90-talet. Bland annat har internet revolutionerat samhället i stort, men även undervisningen och lärandet. LÄS MER

  5. 25. Hur tolkar lärare formativ bedömning? : Fallstudie utifrån lärares tillämpning av formativ bedömning i undervisningen i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Syréne Ericson; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematiklärare; stöd; metoder; tekniker;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera hur matematiklärare uppfattar formativ bedömning, hur mycket stöd de får och hur lärare använder formativ bedömning i sin matematikundervisning. Undersökningen utförs på en skola som uttalar sig arbeta utifrån Dylan Wiliam och Helen Timpanys forskning om kollegialt lärande med hjälp av handboken av Wiliam och Leahy (2015). LÄS MER