Sökning: "concept-driven design research"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden concept-driven design research.

  1. 1. Augmented reality and gamification in higher education : Designing mobile interaction to enhance students’ intrinsic motivation and learning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Vilma Erlandsson; Elsa Ivarson; [2021]
    Nyckelord :augmented reality; gamification; higher education; course literature; concept-driven design research; förstärkt verklighet; spelifiering; högre utbildning; kurslitteratur; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : The emergence of augmented reality (AR) and gamification in higher education has gained significant relevance by virtue of their demonstrated usefulness in learning spaces. Prior research has examined these technologies separately and shown promising results, but less is known about the impact of combining AR and gamification in higher education. LÄS MER

  2. 2. Battling misinformation with a graphic interface : exploring navigation through video to support digital vigilantists

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Anton Dahlström; Victor Sandino; [2021]
    Nyckelord :Digital vigilantism; Design; Social media; Video interaction; Digital vigilantism; Design; Sociala media; Videointeraktion;

    Sammanfattning : Digital vigilantism är ett fenomen som växer och blir mer och mer populärt (Chia, 2018; Yardley, Lynes, Wilson, & Kelly, 2016). Digitala vigilantister har under ett flertal tillfällen misslyckats i att korrekt identifiera både förövare och offer i händelser som omger socialt oönskade handlingar (Trottier, 2016; Yardley et al. LÄS MER

  3. 3. Hur vår sinnesstämningen påverkas av ett förstärkt ljudlandskap : En konceptdriven undersökning av hur en användarupplevelse skulle kunna designas för att öka kontakten med vår nära omgivning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Elin Nyström; [2021]
    Nyckelord :Affect; senses; mood; embodiment interactions; augmented reality; soundscape; sonification; user experience; Affekt; sinnesstämning; förkroppsligande interaktioner; augmented reality; Ljudlandskap; sonifikation; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Nyfikenhet och känsla av att kontakt med vår omgivning är viktigt för vårt välbefinnande. Däremot bidrar kombinationen av att vara hemmablind och mobiltelefonens tjuvande av vår uppmärksamhet till att vi distanserar än mer från den. LÄS MER

  4. 4. Ett designförslag: en mobilapplikation som kan realtidsdiagnostisera patienter utanför sjukhuset och påskynda utryckning vid hjärtstillestånd

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Viann Ali; [2021]
    Nyckelord :Cardiology; Wearable technology; mHealth; Internet of things; Artificial Intelligence; Algorithms; Kardiologi; Bärbar teknologi; M-hälsa; Sakernas internet; Artificiell intelligens; Algoritmer;

    Sammanfattning : Forskning visar att det är vanligt med hjärtstopp utanför sjukhusen och att de oftast har en dödlig utgång om de inte får vård snarast. Många hjärtstopp sker i privata miljöer där det inte finns någon hjärtstartare, en familjemedlem eller utomstående som kan hjälpa till. LÄS MER

  5. 5. The dice are still rolling : A study that shows how AR technology can create new gameplay specific qualities

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Martin Lundmark; [2021]
    Nyckelord :XR Extended reality ; UX User experience ; Boar games; Dice; AR Augmented reality; Games; Gaming; ; XR Extended Reality ; UX User experience ; Brädspel; Tärning; AR Augmented reality ; Spel; Spelande;

    Sammanfattning : The gaming industry is changing, and new games and gaming experiences are being developed. From board games to video games, to the latest AR and VR games. Right now, developers are trying to develop experiences that combine the real and the virtual into one wholesome and believable mix. LÄS MER