Sökning: "tema i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 171 uppsatser innehållade orden tema i skolan.

  1. 21. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Stefan Lestander; [2022]
    Nyckelord :Marxism; Feminism; International relations; Critical view; Textbooks; High school; Marxismen; Feminismen; Internationella relationer; Kritik; Läroböcker; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER

  2. 22. En litteraturstudie om hur klimatundervisningen skiljer sig mellan olika länder : Vad beror det på och vilka konsekvenser kan det ha på högstadieelever?

    L1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anton Tärnström; Hugo Sahlin; [2022]
    Nyckelord :Klimatångest; Klimatundervisning; Geografi; Klimatfrågan; Läroplan; Högstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur undervisning om klimatet framställs på högstadiet i olika länder runt om i världen, vad skillnaderna mellan länderna beror på samt vad för konsekvenser klimatundervisningen kan få på elever. Litteraturen som studien är baserad på kommer från olika länder som varit ledande inom forskning för klimatundervisning. LÄS MER

  3. 23. Man stämplar inte ut från ett hälsofrämjande arbete : En studie om hälsofrämjande arbete i gymnasieskolan och dess betydelse för elevers lärande och prestation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Torége; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka den syn, personal i gymnasieskolans har på hälsofrämjande arbete, dess betydelse för elevers lärande och prestation samt om finns behov av att tydliggöra det hälsofrämjande arbetet. Uppsatsen tar utgångspunkt i en bakgrund som visar att det hälsofrämjande arbetet är bristande inom gymnasieskolan, samtidigt som ungas hälsoproblem ökar i form av brist på fysisk aktivitet, ökade stillasittande och ökande psykiska ohälsa. LÄS MER

  4. 24. Lärande genom litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Zuniga; Klara Skogulf Björnskär; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på vad högstadie- och gymnasieelever lär sig genom litteratursamtal. Arbetet utgår från frågeställningen: Hur är litteratursamtal givande för elevers lärande och vilka faktorer påverkar utfallet? I metoden går vi igenom sökprocessen och urvalsprocessen för de källor som ligger till grund för detta arbete. LÄS MER

  5. 25. Evaluating two cross-platform frameworks using Cognitive Dimensions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Carl Leandersson; [2022]
    Nyckelord :Cognitive Dimensions; Usability evaluation; HCI; Programmer experience; Empirical study; Användbarhet; Utvärdering; Ramverk; Frontend-utveckling; Flutter; React Native;

    Sammanfattning : Cross-platform frameworks enable development for multiple platforms, such as iOS and Android, using the same codebase. Evaluation of cross-platform frameworks has traditionally been geared towards technical assessments and, more seldom, targeted usability, leaving a gap to be explored. LÄS MER