Sökning: "tema i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 171 uppsatser innehållade orden tema i skolan.

  1. 11. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  2. 12. The role of regression testing metrics in software quality: A thematic analysis : A case study with Nasdaq Technology AB

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Acar; [2023]
    Nyckelord :Software testing; Regression testing; Testing metrics; Test reliability; credibility; Test maintenance; Test performance; Defect management Metric prioritization; Mjukvarutestning; Regressionstestning; Testmätvärden; test tillförlitlighet; test underhåll; test prestanda; Mätvärdes prioritering;

    Sammanfattning : This thesis presents an in-depth exploration of regression testing metrics and their relationship with software quality, based on a qualitative case study within a global technology organization. By applying a thematic analysis to empirical data collected through interviews and a survey with the organisations Quality and Assurance team, this study identifies three primary themes: foundation of credibility, organic test maintenance, and defect management. LÄS MER

  3. 13. Dags att röra sig! : Lärares upplevelser av röreslepauser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johan Agnerdahl; Oscar Molund; [2023]
    Nyckelord :Rörelsepaus; intervju; ramfaktorteori; klassrumsklimat; undervisning.;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie som baseras på intervjuer med lärare i årskurs 1-3. Syftet med studien var att undersöka vilka erfarenheter och upplevelser lågstadielärare har av att använda rörelsepauser som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  5. 15. “Det handlar ju om att lära känna eleven och förstå hur han eller hon fungerar” : En studie om pedagogers upplevelser av arbetet med grundskoleelever med autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Celinne Bergvall; Angelica Larsson; [2022]
    Nyckelord :Skola; AST; Anpassningar; Relationellt perspektiv; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers upplevelser av framgångsfaktorer i arbetet med elever med AST (autismspektrumtillstånd). Detta genomfördes utifrån ett relationellt perspektiv, med en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER