Sökning: "teorier om läs- och skrivutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivutveckling.

  1. 11. ”I”ll Report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nuray Senli Elagöz; [2016]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier; SFI-elever; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING/ABSTRAKTTitel: ”Jag anmäler till Skrivverkstan…”. En intervjustudie med SFI-lärare, modersmålslärare och specialpedagog. ”I´ll report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator. LÄS MER

  2. 12. ”På en skrivplatta är det bara stavningen sedan är allting klart”. Hur arbetet med skrivplattan kan vara ett stöd vid textskrivning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Nielsen; [2015-06-02]
    Nyckelord :skrivplatta; surfplatta; pojkar; skriva; stöd; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka uppfattningar som några pojkar i årskurs 4 hade om hur arbetet med skrivplattan stöder dem i deras textskrivande. Studiens datainsamling avsåg att besvara två frågeställningar: • Hur uttrycker några pojkar att användandet av skrivplattan stöder dem när de skriver texter? • Hur beskriver några pojkar att skrivplatan förändrar motivationen till att skriva texter? Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv i vilket det är centralt att studera hur individer lär; både individuellt och i samspel. LÄS MER

  3. 13. Läsinterventioners påverkan på elevers självbild och motivation

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Wigerfelt Ingvaldsson; Rebecca Andersson; [2015]
    Nyckelord :Läsintervention; motivation; självbild; tidig intensiv lästräning;

    Sammanfattning : Problemområde:Alla elever får idag inte det stöd och de förutsättningar de behöver för att utveckla sin läsning och skrivning på bästa sätt. Upptäckt av läs- och skrivsvårigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling men även för deras självbild och motivation. LÄS MER

  4. 14. Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yvonne Hanzén; [2014]
    Nyckelord :Förförståelse; läsmotivation; lässtrategier; Montessori; språk-; läs- och skrivutveckling; stödinsatser i tidigt skede;

    Sammanfattning : Hanzén, Yvonne (2014). Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass (Language Supportive practices and students' own reading and writing experience in a Montessori Class). Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling, Skolutveckling och ledarskap. LÄS MER

  5. 15. ”TAKK – Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation” : En kvalitativ studie om en metod som ofta används inom specialpedagogiken kan stödja elevers läs- och skrivutveckling i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Louise Olsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till en individanpassad undervisning enligt de styrdokument som råder just nu. Läraryrket är ett komplext yrke som bland annat innefattar att lärare måste ha kunskap om många olika metoder, teorier och strategier för att ett positivt lärande ska kunna ske för alla elever i grundskolan. LÄS MER