Sökning: "teorier om läs- och skrivutveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivutveckling.
21. Läs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin läs- och skrivundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Läsning och skrivning är förmågor som återkommer i skolans alla ämnen, inte bara i ämnet svenska. Därför är det mycket viktigt att alla elever får en god start på sin läs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krävs fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER
22. ”Jag skriver och skriver för att komma ihåg…” Några burmesiska flyktingars vägar till användandet av det svenska skriftspråket.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vägar till användandet av det svenska språket för att läsa och skriva. Syftet är att få veta lite mer om hur de som vuxna lär sig ett andraspråk och vilka strategier de med fördel använder vid språkinlärningen. LÄS MER
23. Individuell Läs- och Skrivutveckling eller inte?
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Vårt arbete handlar om individuell läs-och skrivutveckling. Det vi har fokuserat på är om de intervjuvade lärarna individualiserar undervisningen för elever som redan kan läsa och skriva när de börjar skolan så att en individuell utveckling sker inom läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
24. Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa.Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande attha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området. LÄS MER
25. Läs- och skrivsvårigheterOm hur specialpedagoger arbetar för att främja en god läs- och skrivinlärning
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur specialpedagogen arbetar i år f-5 för att främja en positiv läs- och skrivutveckling hos elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien baseras på tio semikvalitativa intervjuer med specialpedagoger inom en medelstor skånsk kommun. LÄS MER