Sökning: "teorier om läs- och skrivutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivutveckling.

  1. 21. Läs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Josefine Andersson; Hanna Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; kvalitativ undersökning; läs- och skrivutvecklingsmetoder; varierad undervisning; individualisering; metoder;

    Sammanfattning : Läsning och skrivning är förmågor som återkommer i skolans alla ämnen, inte bara i ämnet svenska. Därför är det mycket viktigt att alla elever får en god start på sin läs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krävs fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER

  2. 22. ”Jag skriver och skriver för att komma ihåg…” Några burmesiska flyktingars vägar till användandet av det svenska skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Iréne Antby; [2008]
    Nyckelord :litteracitet; andraspråk; inlärningsstrategier; läs- och skriv-användning; karenska; burmeser;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vägar till användandet av det svenska språket för att läsa och skriva. Syftet är att få veta lite mer om hur de som vuxna lär sig ett andraspråk och vilka strategier de med fördel använder vid språkinlärningen. LÄS MER

  3. 23. Individuell Läs- och Skrivutveckling eller inte?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Helen Pehrsson; Agneta Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Individuell; Läs- och Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Vårt arbete handlar om individuell läs-och skrivutveckling. Det vi har fokuserat på är om de intervjuvade lärarna individualiserar undervisningen för elever som redan kan läsa och skriva när de börjar skolan så att en individuell utveckling sker inom läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  4. 24. Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Qvarnström; [2007]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; sociokulturellt perspe;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa.Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande attha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området. LÄS MER

  5. 25. Läs- och skrivsvårigheterOm hur specialpedagoger arbetar för att främja en god läs- och skrivinlärning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Susanne Wessberg; Lotta Schultz; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur specialpedagogen arbetar i år f-5 för att främja en positiv läs- och skrivutveckling hos elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien baseras på tio semikvalitativa intervjuer med specialpedagoger inom en medelstor skånsk kommun. LÄS MER