Sökning: "tidig taluppfattning"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden tidig taluppfattning.

  1. 6. Tidig upptäckt av elever som utmanar matematikundervisningen En kvantitativ studie om analysarbete och tidiga insatser med utgångspunkt i Skolverkets Bedömningsstödi Matematik för år 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Husberg; Ann-Marie Zakariasson; [2020-02-26]
    Nyckelord :bedömningsstöd; taluppfattning; matematiksvårigheter; särskild fallenhet; analys; tidig upptäckt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur analysarbetet av resultaten från Skolverkets Bedömningsstöd i matematik för årskurs1genomfördessamt vilka didaktiska effekter dessa analyser ledde till i verksamheten. Syftet var även att undersöka om Bedömningsstödet ledde till tidig upptäckt och tidiga insatser av elever som är i behov av anpassningar, både för de som är i matematiksvårigheter och de med särskild fallenhet. LÄS MER

  2. 7. Bedömningsstödet i matematik för årskurs 1 : Ett stöd som leder till adekvata stödinsatser för elever i matematiksvårigheter?

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Jonsson; Malin Käck; [2020]
    Nyckelord :bedömningsstöd; interventioner; matematiksvårigheter; systematiskt kvalitetsarbete; tidig identifiering;

    Sammanfattning : År 2019 infördes en ny bestämmelse i skollagen; läsa-, skriva-, räknagarantin. Garantins syfte är att säkerställa att skolor tidigt sätter in stödinsatser för elever i behov av extra stöd. LÄS MER

  3. 8. Använd alla sinnen för att stärka dina matematik minnen! : Hur laborativ matematikundervisning kan gynna elevers taluppfattning i förskoleklass

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lindberg Kajsa; Sjögren Alice; [2020]
    Nyckelord :Matematik och matematik förskoleklass; laborativ undervisning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematiken är ett skolämne som ofta är förknippat med negativa tankar hos elever. Tidigare studier pekar på att en laborativ undervisning och ett laborativt förhållningssätt hos läraren kan bidra till att elever upplever matematikundervisningen som mer lustfylld och motiverande. LÄS MER

  4. 9. Elevers tidiga taluppfattning- vad behövs? : En litteraturstudie om elevers utevckling av taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Firm; Frida Ströberg; [2019]
    Nyckelord :Taluppfattning; FONS; de tio bastalen; taluppfattningsförmåga; tidig taluppfattning;

    Sammanfattning : För att elever skall tillgodose sig matematikundervisningen i skolan krävs en god taluppfattning. Med taluppfattning menas att elever har kunskap om tals relationer, betydelse, storlek och begreppen som relaterar till dem. LÄS MER

  5. 10. Skolverkets bedömningsstöd i taluppfattning : - ett stöd till lärarna för att kunna identifiera elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Ros; Anna Noréen; [2019]
    Nyckelord :bedömningsstöd; matematiksvårigheter; taluppfattning; specialpedagogiska perspektiv; organisation;

    Sammanfattning : Forskningen är entydig och visar att taluppfattning är grunden för att utveckla matematikkunskaper och har därmed en stor betydelse för elevens fortsatta lärande i matematik. Därför är det viktigt att identifiera elever som inte har utvecklat en taluppfattning i tidig ålder. LÄS MER