Sökning: "transaktionskostnadsteorin"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade ordet transaktionskostnadsteorin.

  1. 21. Transaktionskostnader inom e-handel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonna Haeggblom; Amelie Larsson; Anton Bontin; [2016]
    Nyckelord :Transaction Costs; E-commerce; Relation Specific assets; Uncertainty; Trust; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract (Swedish) Examensarbetets titel: Transaktionskostnader inom e-handel Seminariedatum: 2016-01-14 Ämne/kurs: FEKH19, Företagsekonomi: Examensarbete inom Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Anton Bontin, Jonna Haeggblom, Amelie Larsson Handledare: Magnus Johansson Nyckelord: Transaktionskostnader, E-handel, Relationsspecifika tillgångar, Osäkerhet, Förtroende Syfte: Studiens syfte är att undersöka till vilken grad osäkerhet och relationsspecifika tillgångar ger upphov till transaktionskostnader inom business-to-business e-handel. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär och via en deduktiv ansats genomfördes en tvärsnittsstudie. LÄS MER

  2. 22. Franchising as an alternative form of outsourcing : länsförsäkringar Stockholm’s opportunities to expand the franchise concept by including home insurance inspections

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Berge; [2015]
    Nyckelord :agency theory; franchising; home insurance inspection; inspection cost; insurance; interdependence; Länsförsäkringar; outsourcing; transaction cost theory; transaction-specific investment;

    Sammanfattning : Through the years at the market Länsförsäkringar has built up an organization with a strong brand, great economy and a good customer base, which create a great starting point to build up a franchise chain from. Today there are also two well-developed and successful franchise organizations within insurance and real estate agency. LÄS MER

  3. 23. Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Moell; Petra Charlotte Rebecka Görman; Alexander Martin Alm; [2015]
    Nyckelord :Private Labels; Brands; Vertical integration; Transaction cost theory; Resource-based view; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Datum för seminarie: Kurs: Författare: Handledare: Nyckelord: Forskningsfråga: Metod: Teoretisk referensram: Empiri: Resultat: Abstrakt “Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration” - En fallstudie av beslutsprocessen inom ICA. 2015- 01-16 FEKH19, Kandidatarbete, 15 högskolepoäng Alexander Alm, Petra Görman, Maximilian Moëll Niklas Hallberg Egna märkesvaror (EMV), leverantörsmärkta varor LMV, vertikal integration, transaktionskostnadsteorin (TCE), resursbaserad teori (RBV). LÄS MER

  4. 24. Bitcoin - ett hållbart betalningsmedel? : En transaktionskostnadsanalys av Bitcoin som betalningsmedel jämfört med traditionella betalningsmedel

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Simona Bol; Ajla Ceric; [2014]
    Nyckelord :Virtual currency; Bitcoin; means of payment; transaction costs; Sweden.; Virtuell valuta; Bitcoin; betalningsmedel; transaktionskostnader; Sverige.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Riksbanken har haft sedelmonopol sedan 1897, vilket har inneburit att de sedan dess har haft ensamrätt att ge ut pengar. Den teknologiska utvecklingen och den ökade användningen av internet har lett till att virtuella samfund har utvecklats och i vissa fall har dessa samhällen skapat sin egen valuta. LÄS MER

  5. 25. Outsourcing av marknadsföringsfunktionen : en fallstudie om varför tjänsteföretag outsourcar och hur det påverkar verksamheten

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Tea Grbic; Sofia Helling; [2013]
    Nyckelord :Outsourcing; The Resource Based View; Specialistkompetens; Outsourcing; Marketing function; The Resource Based View; Core Competence; External Competence; Transaction Cost Theory; Marknadsföringsfunktion; Kärnkompetens; Transaktionskostnadsteorin;

    Sammanfattning : En ökad tillväxt inom tjänstesektorn och företagens strävan efter att bli mer konkurrenskraftiga har bidragit till högre användning av ett betydelsefullt verktyg i affärsvärlden: outsourcing. Outsourcing gör det möjligt för företag att köpa in tjänster som saknas internt. LÄS MER