Sökning: "transport poverty"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden transport poverty.

  1. 1. Transportfattigdomens betydelse för god hälsa : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linn Andréasson; Moa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Transport poverty; transport accessibility; equal health; transport obstacles and transport opportunity; Transportfattigdom; transporttillgänglighet; jämlik hälsa; transporthinder och transportmöjlighet;

    Sammanfattning : Introduktion: Transportfattigdom innebär begränsningar för individer i deras förmåga och möjlighet att resa, exempelvis genom resor till och från arbete, skola, livsmedelsinköp och fritidsresor. Transportfattigdom kan förvärra livskvaliteten för utsatta grupper i samhället, särskilt under perioder av ekonomisk nedgång (Trafikanalys, 2018). LÄS MER

  2. 2. The potential future travelers on the North Bothnia Line : Sävar, Robertsfors and Bureå

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Johanna Mikkola Bouvin; [2023]
    Nyckelord :North Bothnia Line; Sustainable transport; Sustainable travel; Social sustainability; Socially sustainable travel; Socially sustainable public transport; Transport justice; Transport poverty; Travel mode choice; Travel behavior; Sävar; Robertsfors; Bureå; Norrbotniabanans noder 2;

    Sammanfattning : With a foundation in social sustainability, and with the theoretical framework of transport justice and transport poverty, the aim of this thesis is to create a profile picture of the future potential travelers on the North Bothnia Line in Sävar, Robertsfors and Bureå. Both a quantitative and a qualitative analysis are performed. LÄS MER

  3. 3. Transport Poverty in Reykjavík, Iceland : Service Area Analysis of Essential Services

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Francisco Javier Ari Quintana; [2023]
    Nyckelord :transport poverty; time poverty; accessibility; service area; GIS; Reykjavík; Iceland;

    Sammanfattning : This thesis delves into the manifestations of transport poverty and time poverty in the Greater Reykjavík area, highlighting the accessibility of essential healthcare, educational, and grocery services through various transport modes - driving, public transit, cycling, and walking. Utilizing a service area analysis with network datasets in ArcGIS Pro, the study indicates some disparities in travel times experienced by different demographic groups, with a particular emphasis on the university-eligible population. LÄS MER

  4. 4. Rena rama vilda västern : Den hållbara mobilitetsdiskursens påverkan på transportjämlikhet på landsbygden - upplevelser bland planerare och resenärer

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Maja Adell Duveborn; Arvid Eriksson; [2022]
    Nyckelord :sustainable development; social sustainability; sustainable mobility; transport poverty; transport equality; public transport; social justice;

    Sammanfattning : Developing and building cities in a sustainable way is essential in modern day planning. A huge factor that influences this is the transport sector. The growing discourse of sustainable mobility is transport researchers answer to this but the lack of a social sustainability  perspective motivates research in relation to transport equality. LÄS MER

  5. 5. Are bike lanes mainly for the urban privileged? : Developing a method for assessing cycling infrastructure from a transport justice perspective

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Emil Ljungemyr; [2022]
    Nyckelord :cycling infrastructure; distribution; transport poverty; equality; socioeconomics; demographics; cykelinfrastruktur; fördelning; transport poverty; jämlikhet; socioekonomi; demografi;

    Sammanfattning : Cykling må vara ett smidigt och miljövänligt transportmedel, men den bakomliggandeplaneringen och de politiska besluten har en problematisk sida. Tidigare forskning visar attgrupper med större politiskt inflytande och högre social status tenderar att få högre prioritetpå bekostnad av andra grupper som riskerar att bli marginaliserade och förbisedda iplaneringen. LÄS MER