Sökning: "trygghet och studiero"

Visar resultat 26 - 30 av 40 uppsatser innehållade orden trygghet och studiero.

  1. 26. Prat, skratt och blickar : En studie om lärares arbete med att skapa och upprätthålla trygghet och studiero i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johan Kolm; Kevin Maninnerby; [2019]
    Nyckelord :Kvalitativ intervjustudie; trygghet; studiero; relationer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt några lärares uppfattningar om sitt arbete med att upprätthålla studiero och trygghet i klassrummet. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: ‘Vilka uppfattningar uttrycker de intervjuade lärarna om trygghet och studiero i klassrummet?’, ‘Vilka elevbeteenden anser lärarna stör tryggheten och studieron i klassrummet?’ samt ‘Vilka strategier använder sig lärarna av för att skapa studiero och trygghet i klassrummet?’. LÄS MER

  2. 27. Samverkan inom elevhälsan : Ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Karlsson; Anki Larsson; [2019]
    Nyckelord :EHT; elevhälsa; kategoriskt; relationell; samverkan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur elevhälsan och undervisande pedagoger samverkar samt vad som är föremål för denna samverkan. Med undervisande pedagoger avses utbildade lärare i åk 1-9 vars primära uppdrag är att leda och undervisa klasser. LÄS MER

  3. 28. Lärares ledarskap

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Åsa Fouganthine; [2018]
    Nyckelord :teachers`leadership; leadership in the classroom; teachers professional learning; Lärares ledarskap; ledarskap i klassrummet; lärares kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Studien baseras på följande frågor för undersökning: Vilka samband finns mellan lektionsstruktur och höga förväntningar? Vilka samband finns mellan lektionsstruktur och positiva relationer med eleverna? Vilka samband finns mellan lektionsstruktur kompetensutveckling? Vilka samband finns mellan höga förväntningar och kompetensutveckling? Vilka köns-erfarenhets- och kompetensskillnader finns i relation till a) struktur b) höga förväntningar c) positiva relationer d) kompetensutveckling? Den teoretiska delen identifierar fyra fokuskategorier vilka definierar framgångsrika ledargärningar hos lärare. Den empiriska delen genomfördes i en liten kommun i Sverige och innehöll en enkät där lärare skattar sig kring sitt ledarskap i fyra fokuskategorier. LÄS MER

  4. 29. Trygghet, studiero och musik. Musikelevers ord om vad de behöver för att känna trygghet och studiero på gruppundervisningen i musik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linda Wahlgren; [2018]
    Nyckelord :Elevhälsa; musik; musikpedagogik; psykisk miljö; studiero; trygghet: utbildningsvetenskap Educational science; mental environment; music; music education; safety; student health; study environment; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Orden trygghet och studiero återfinns i Skollagen (SFS: 2010:800). Som en elev som inte kände trygghet under min egen skolgång och nu med en ämneslärarutbildning i musik i ryggen har mitt fokus hamnat på lärarens uppgift och möjligheter att skapa trygghet och studiero för elever, och mer specifikt för de elever som jag kommer undervisa i musik. LÄS MER

  5. 30. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER