Sökning: "trygghet som grundläggande behov"

Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade orden trygghet som grundläggande behov.

  1. 21. ”HAR DU INTE GODA RELATIONER INOM ELEVGRUPPEN SÅ KOMMER JU ELEVER ATT OTRIVAS” : -En kvalitativ studie om relationskapande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eklund Alexander; Gustav Burström; [2021]
    Nyckelord :Fritidslärare; relationsarbete; trygghet; bemötande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte var att få en fördjupad förståelse och kunskap om relationsarbete på fritidshemmet, hur fritidslärares bemötande och förhållningssätt främjar och påverkar relationer och deras betydelse för eleverna. För syftet insamlades empiriska data i en kvalitativ intervjustudie med åtta informanter, samtliga yrkesverksamma fritidspedagoger/fritidslärare i fritidshemmet. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors upplevelser av att möta patienter med schizofreni

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Johan Bohman; Sarah Söderlund; [2021]
    Nyckelord :schizofreni; sjuksköterska; sjuksköterska-patientrelation; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Schizofreni är en allvarlig psykisk diagnos som påverkar patientens vardag ochförutsättningar att skapa sociala relationer. Patienter med schizofreni utsätts för stigma bådefrån allmänheten och från sjuksköterskor. Detta påverkar den vård som patientgruppenerhåller. LÄS MER

  3. 23. ” Det är såna där trix vi får hålla på med” : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sita Olsson; Sofia Martinelle; [2021]
    Nyckelord :förskola; omsorg; anknytning; trygghet; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om betydelsen av barns anknytning till pedagogerna i förskolan. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har tagit del av fem förskollärares beskrivningar om deras arbetssätt för att skapa trygga relationer till barnen. LÄS MER

  4. 24. Hur otydlig får man vara? - En kritisk analys av 5 kap. 6 § skollagen vad gäller rektors och lärares befogenhet att ingripa fysiskt mot elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :David Larsson; [2020]
    Nyckelord :Offentlig rätt; skollagen; kroppsligt ingrepp; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Innan nuvarande skollag trätt i kraft uttryckte många lärare en osäkerhet kring vilka åtgärder som får vidtas för att komma tillrätta med akuta ordningsstörande situationer. Högsta domstolen efterlyste samtidigt att lagstiftaren skulle ta klar ställning kring frågan om tillåtligheten av kroppsliga ingrepp mot elever och vid behov införa uttryckliga regler om detta. LÄS MER

  5. 25. Förskolans möte med nyanlända familjer : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att introducera nyanlända familjer i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Dan Li; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; kommunikation; nyanlända; multimodal; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver kommunikation med nyanlända familjer vid introduktion på förskolan med förankring i det sociokulturella perspektivet och det interkulturella perspektivet. Studien har en kvalitativ ansats och använder semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där fem förskollärare från två förskolor har intervjuats. LÄS MER