Sökning: "undervisning utan lärobok"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden undervisning utan lärobok.

  1. 11. Matematikundervisning, med eller utan lärobok? : Lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Maxelius; Frida Sjögren; [2015]
    Nyckelord :attityder; lärobok; läroboksanvändning; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ämnesvalet, läroboksanvändning intresserade oss eftersom många nyexaminerade lärare har en större möjlighet att bli styrda av läroboken i deras undervisning. Läroboksanvändningen i matematik har under flera år blivit kritiserad, men trots det används läroboken i stor utsträckning även idag. LÄS MER

  2. 12. Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Lindbladh; [2014]
    Nyckelord :Lärobok; laborativundervisning; matematik;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv tillpedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra föroch nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. LÄS MER

  3. 13. Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Stenström; [2012]
    Nyckelord :lärobok; läromedel; Lgr11; matematik; årskurs 1; k;

    Sammanfattning : Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet medundersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar detinnehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll somprioriteras. LÄS MER

  4. 14. Matematikundervisning-med eller utan lärobok : En inblick i lärares syn på matematik och hur deras undervisning bedrivs

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Caroline Jakobsson; Malin Eriksson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.

    C-uppsats,

    Författare :Per Fernhall; Catharina Gustavsson; Linda Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Planering; Diagnostisering; Styrdokumen;

    Sammanfattning : Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt attmatematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skolaman undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter olika lärare har när de planerarsin undervisning. LÄS MER