Sökning: "undervisning utan lärobok"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden undervisning utan lärobok.
16. Språkets betydelse för matematik
C-uppsats,Sammanfattning : Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning?Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik?MetodArbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olikagrundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för attkunna omskriva och analysera dem i arbetet. LÄS MER
17. Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt avmatematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll? - Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok? - Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok? - Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen?Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt övermatematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. LÄS MER
18. Drottning Kristina : En hermeneutisk studie om framställningen av den svenska drottningen i läroböckerna från 1920, 1960, 1980 och 2000-talet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Läroböcker har blivit en stor del av undervisning och det är viktigt att läroböckerna är rättvisa. Syftet och frågeställningen med uppsatsen är att få fram hur drottning Kristina framställs i läroböcker inom ämnet historia. LÄS MER
19. Två lärares upplevelser av matematikundervisning utan lärobok
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur och varför två lärare i årskurs ett på en mindre skola i Halmstad, väljer att arbeta utan lärobok i sin matematikundervisning. Vårt syfte är även att fördjupa oss i lärarnas tankesätt och upplevelser kring denna process. LÄS MER
20. Lärarens tillvägagångssätt och elever i de tidigare skolåren med matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att ta reda på hur lärare kan förhindra, förbygga och identifiera matematiksvårigheter samt även att ta reda på hur läraren kan stötta de eleverna.Metoden som vi har använt har varit intervju. LÄS MER