Sökning: "undervisning utan lärobok"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden undervisning utan lärobok.
21. Lärobok eller alternativa läromedel? : en inblick i lärares val av läromedel i gymnasieskolansengelskundervisning
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : I detta examensarbete diskuteras frågor kring lärares val av läromedel igymnasieskolans engelskundervisning. Läroboken har en mycket stark roll inom skolan,framför allt inom språkundervisningen, även om lärarna är fria att välja att arbeta utanen lärobok. LÄS MER
22. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER
23. Hur förändras nyutexaminerade lärares användning av läroboken med ökad erfarenhet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ge en bild av hur några nyutexaminerade lärare inom matematik och naturvetenskap använder läroboken i sin planering och undervisning samt om deras arbetssätt förändrats med ökad erfarenhet. Studien genomfördes i form av djupintervjuer med tio lärare verksamma på gymnasiet och grundskolans senare år. LÄS MER
24. Vilka tankar styr läraren i sin planering av undervisningen i matematik utan eller delvis utan lärobok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilka tankar som styr pedagogerna i sin planering av matematikundervisningen utan eller delvis utan lärobok. Metoder som vi har använt oss av är i första hand kvalitativa intervjuer av tre pedagoger och för att kunna få en mer komplett bild av pedagogernas tankar kring sin planering har vi även observerat deras undervisning. LÄS MER
25. Läroboken, fiende eller medarbetare?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningI styrdokumenten för gymnasieskolan betonas betydelsen av kommunikationen och att utbildningen leder tillbättre språkkunskaper. Läroboken i spanska Caminando de Nuevo 1 som undersöks i det här arbetet och somanvänds i många skolor i spanskundervisning uppfyller inte de kraven. LÄS MER