Sökning: "ung cancer"
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden ung cancer.
21. Unga vuxnas upplevelser av att leva med obotlig cancer : En kvalitativ studie baserad på patografier
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Cancer är den näst vanligaste dödsorsaken i Sverige och årligen dör det ungefär 23 500 personer av obotlig cancer. Av de personer som dör årligen av cancer så är det ungefär 80 personer som är unga vuxna i åldrarna 16-29 år. LÄS MER
22. ATT MÖTA DÖDEN SOM UNG : En kvalitativ litteraturstudie baserad på självbiografier om unga människors upplevelser av att leva med obotlig cancer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Cancer är den näst största dödsorsaken bland människor efter hjärt- och kärlsjukdomar. År 2015 var det 23 455 personer som avled på grund av sin cancersjukdom varav 76 personer var unga människor. När en ung människa får en cancerdiagnos kan negativa känslor framkallas då livet förändras och framtiden blir oviss. LÄS MER
23. Jag har cancer! : Barns och ungdomars erfarenheter av livet med cancer
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Årligen insjuknar runt 250-300 barn och unga i Sverige i cancer. Att som ung drabbas av en svår sjukdom är en ny och omvälvande situation som påverkar hela livet för både den drabbade och alla andra i dennes närhet. LÄS MER
24. Att leva med botbar cancer som ungdom och ung vuxen
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: I åldern som ungdom eller ung vuxen utvecklas personen och är i en lång period av övergångar. Autonomi, personlig identitet och känsla av tillhörighet är bara en bråkdel av faktorer som förändras för personer i den åldern. Att dessutom leva med cancer i den åldern medför att övergången till vuxenlivet ser annorlunda ut. LÄS MER
25. Hopp och kunskap : Att kommunicera känslor med bilder
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Vi lever i ett samhälle där bilder ständigt ökar i betydelse. Viktiga och växande kommunikationskanaler är hemsidor på internet och sociala medier. Företag och organisationer använder ofta sin hemsida för att förmedla vilka värden företaget eller organisationen vill stå för. LÄS MER