Sökning: "Communication through images"

Visar resultat 1 - 5 av 189 uppsatser innehållade orden Communication through images.

  1. 1. Skådepenningar i enväldets tjänst: Ekonomisk och politisk legitimitet i Gustav III:s kungliga medaljer 1772–1792

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historisk arkeologi

    Författare :Samuel Holmesson; [2024]
    Nyckelord :Medalj; legitimitet; Gustav III; gustaviansk; ekonomi; ikonografi; livsmedelspolitik; penningpolitik; reformpolitik; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis in Historical Archaeology concerns how the royal medals of the Swedish King Gustav III (1756-1792) functioned as a means of political propaganda, namely in what ways an official legitimizing narrative was created about the country’s economy and the role of the King herein, through the images and texts of the royal medals. Inspired by Clifford Geertz’ anthropological perspective on authority it views the royal medal as a means of communication and as a branch of a greater “master fiction” that monarchy created around itself. LÄS MER

  2. 2. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Autonomistödjande bilder - "en kunskapslucka" : En kvalitativ studie om bildstödets påverkan på klienters delaktighet vid utredningar i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :David Ivansson; Ali Ahsani; [2024]
    Nyckelord :Visual aids; language barriers; autonomy support; multimodal communication; participation; social worker; caregiver; Bildstöd; språkbarriärer; autonomistödjande; multimodal kommunikation; delaktighet; socialsekreterare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker användningen av bildstöd i socialtjänstens utredande samtal med vårdnadshavare med begränsad kunskap i det svenska språket. Genom en kvalitativ forskningsansats, där intervjuer med erfarna socialsekreterare är centrala, syftar denna uppsats till att förstå hur bildstöd kan främja delaktighet, kommunikationens effektivitet, och bidra till en autonomistödjande process. LÄS MER

  4. 4. Varför har någon ställt en soffa här? : Hur hållbar avfallshantering kan främjas i mångfaldsområden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Simon Persson; [2023]
    Nyckelord :Bulky waste; waste management; behavioral cost; diversity; behavioral theory; Grovavfall; avfallshantering; beteendekostnad; mångfald; beteendeteori;

    Sammanfattning : Det kommunala fastighetsbolaget Gavlegårdarna har problem med att hyresgäster lämnar grovavfall i förrådsutrymmen, korridorer och andra allmänna utrymmen. Fastighetsägare ansvarar för att hyresgästerna har möjlighet att sortera ut det avfallsom kommunen ställer krav på, medan hyresgästerna kan hänvisas till återvinningscentralen för att lämna sitt grovavfall. LÄS MER

  5. 5. Konnotation och kategorisering: Visuella element på tvättmedels- och yoghurtförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Charlotta Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Food imitating products; information design; illustration; semiotic; connotation; packaging; Food imitating products; informationsdesign; illustration; semiotik; konnotation; förpackning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilka visuella element som påverkar hur produkter kategoriseras av konsumenter som antingen ett tvättmedel eller ett livsmedel. Genom att undersöka visuella element och vilka konnotationer de skapar kan dessa undersökningar ge insikter om hur människor tolkar och kategoriserar objekt. LÄS MER