Sökning: "uppfattningar om skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden uppfattningar om skrivning.

  1. 1. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares perspektiv på digitala verktyg i skrivundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om hur digitala skrivverktyg används i årskurs 4–6 och svensklärares uppfattningar av digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christian Lindström; [2022]
    Nyckelord :Writing instruction; Swedish subject; digital writing tools; handwriting; teacher perceptions; Skrivundervisning; svenskämnet; digitala skrivverktyg; handskrift; läraruppfattningar;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande läroplan ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt skrivande både för hand och med digitala verktyg. Enligt skrivforskning är undervisning i årskurs 4–6 ett område som har ägnats alltför lite uppmärksamhet åt, främst när det gäller digital skrivning eftersom merparten av forskningen fokuserar på elever i de yngre och äldre åldrarna. LÄS MER

  3. 3. Läraren, läsning och digitala verktyg : En studie om lärares uppfattningar av att arbeta med digitala verktyg i lågstadiets läsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camilla Lövgren; Stephanie Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; digitala verktyg; digital läsning; läsundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: De digitala verktygen var från början tänkta att effektivisera undervisningen och ersätta läraren. Det har dock visat sig att de inte alls kunnat ersätta lärarens kompetenser. Med tanke på digitaliseringens ökning har textens form ändrats. LÄS MER

  4. 4. Spindeln i nätet : Specialpedagogen och särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Stenlund; Katarina Strömberg; [2021]
    Nyckelord :barn i behov; kompetens; rektor; organisation; pedagoger; möjligheter; påverkan; faktorer;

    Sammanfattning : Styrdokumenten för förskolan har tydliga krav när det handlar om att barn som är i behov av särskilt stöd ska få ett sådant stöd. Däremot finns i lagtexterna ingen tydlig skrivning i vad det särskilda stödet innebär, vem som ska ge det eller hur det ska ges. LÄS MER

  5. 5. ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper” Om analogt och digitalt skrivande i skolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Adler; Jessica Siwe; [2020]
    Nyckelord :analog; artefakt; digital; hjälpmedel; skrivande;

    Sammanfattning : Adler, Camilla och Siwe, Jessica (2020). ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper”- Om analogt och digitalt skrivande i skolan.. LÄS MER