Sökning: "upplägg av didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden upplägg av didaktik.

  1. 1. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ellen Åkerhag Rebecka Eriksson; [2023-06-26]
    Nyckelord :lågstadiet; matematikämnet; motivation; matematikångest; självförmåga;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER

  2. 2. Digital fika och skärmdelning - det nya sättet att introduceras till sin arbetsplats : En studie om digital “onboarding” ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victoria Svensson; Tilda Olin Svensson; [2023]
    Nyckelord :onboarding; arbetsplatsintroduktion; socialisering; digitalt arbete; digital onboarding;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att ur ett medarbetarperspektiv undersöka hur digital onboarding ser ut på den svenska arbetsmarknaden. Med utgångspunkt i kvalitativ metod har sex intervjuer genomförts med individer från olika delar av den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Bruzén; Marika Nylund Ek; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Fonemisk medvetenhet; Intervention; Lässvårigheter; Phonics; TIMA;

    Sammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER

  4. 4. Lång division — en lång väg till förståelse : En litteraturstudie om elevers svårigheter med divisionsalgoritmer samt vilka undervisningsstrategier lärare kan använda för att hantera svårigheterna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Stina Horn; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; undervisningsstrategier; division; algoritmer;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka undervisningen av divisionsalgoritmer för att redogöra för vilka svårigheter elever har med användningen av divisionsalgoritmer samt vilka strategier lärare kan tillämpa för att hantera dessa svårigheter. Vetenskapliga artiklar som besvarar dessa frågeställningar söktes fram genom databaserna Scopus och ERIC och valdes sedan ut baserat på förutbestämda urvalskriterier. LÄS MER

  5. 5. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ine Back; [2022]
    Nyckelord :demokratiuppdraget; didaktik; läroplanens värdegrund; normsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER