Sökning: "upplevd läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden upplevd läroplan.

  1. 1. Vad upplever högstadieelever att de lär sig i ämnet idrott och hälsa?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Viktoria Ström; [2023]
    Nyckelord :Elever; idrottsundervisning; upplevd kunskap; lärande; hälsa; kvantitativ undersökning;

    Sammanfattning : Idrottsämnet har förekommit i flertalet former genom historien, dess kriterier och mål av undervisning har också haft en stor variation. Utifrån dagens läroplan klassificeras ämnet idrott och hälsa som ett kunskapsämne och kräver att pedagoger bedömer elevers färdigheter och kunskap. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenhet och kompetens i att undervisa i Sexualitet, Samtycke och Relationer : En kvantitativ enkätstudie av högstadielärares egna upplevelser

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maria Fridlund; [2023]
    Nyckelord :erfarenhet; högstadielärare; kvantitativ; kompetens; sexualundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har haft sexualundervisning i olika former i grundskolan i närmare 70 år. Trots den långa tiden och erfarenheten framkommer det brister som uppmärksammas både från elev- och lärarhåll. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisning : Uppfattar eleverna lärarens målsättning med lektionen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Emma Elvnäs; Carolina Holm-Nordin; [2023]
    Nyckelord :genomförd läroplan; granskning; Lindes arenor; upplevd läroplan;

    Sammanfattning : Studien baseras på att flera rapporter visar att skolämnet teknik är ett ämne som ofta hamnar i skymundan i skolundervisningen, och att det finns stora brister i elevernas teknikkunskaper. Några av orsakerna som flera rapporter beskriver är att lärarnas ämneskunskaper ibland inte är tillräckliga vilket kan bidra till att läraren inte känner sig trygg eller har självförtroendet för att undervisa i teknik. LÄS MER

  4. 4. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Teacher strategies; education; Christianity; Lärarstrategier; undervisning; kristendom;

    Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER

  5. 5. Barns rätt till anpassningar i förskolan : En studie av förskollärares upplevelse av den egna kompetensen när det gäller barns behov av anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Zandra Olsson; [2022]
    Nyckelord :adjustments; percieved competence; preschool; systematic quality work; anpassningar; förskola; systematiskt kvalitetsarbete; upplevd kompetens;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i hypotesen att förskollärare känner en osäkerhet i att möta barn i behov av anpassningar utifrån skrivelsen i förskolans läroplan var syftet med studien att synliggöra hur förskollärare ser på sin egen kompetens när det gäller att möta och anpassa för barn i behov av anpassningar i enlighet med förskolans läroplan (Skolverket, 2018) samt hur de önskar att kompetensen på området kan utökas. Empiriska data har samlats in med hjälp av semistrukturerade enkäter vilka konstruerades och sammanställdes i enkätverktyget Survey and Report. LÄS MER