Sökning: "uppsala johanna"

Visar resultat 1 - 5 av 549 uppsatser innehållade orden uppsala johanna.

  1. 1. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  2. 2. En musikalisk översvämning : Hur TikTok musikaliserar vår tillvaro

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Vincent Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :memes; meme; meme culture; tiktok; mediatization; musicalization; musicalize; musik; media; social media; aural turn; music challenges; tiktok dances; memes; meme; memer; memekultur; tiktok; musikalisering; musikalisera; musik; media; medialisering; internetkultur; musikaliska memes; audiell vändning; musikindustri; musikutmaningar;

    Sammanfattning : The mediatization of society has gradually led to an increasingly prominent presence of music in our daily lives, a process which Tobias Pontara and Ulrik Volgsten refer to as musicalization. One media platform that has experienced rapid growth in recent years is TikTok, which, with its one billion users, has become a hub for music discovery and distribution. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelse av aktiv träning med inspiration från VASA-konceptet för att förebygga eller minska hemiparetisk skuldersmärta efter stroke.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Johanna Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Patienters upplevelser – Aktiv träning - Strokerelaterad skuldersmärta  – Strokerehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund Hemiparetisk skuldersmärta (HPS) efter stroke är vanligt med en prevalens mellan 22-47%. I nuläget finns ingen optimal behandling för HPS och de nationella riktlinjerna rekommenderar stödjande hjälpmedel som behandling trots att patienter beskrivit dessa som negativa. Därför föreslås en mer aktiv behandling mot HPS. LÄS MER

  4. 4. Styrketräning som behandling för att minska oros- och ångestsymtom hos vuxna med generaliserat ångestsyndrom : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Hanna Claréus; Johanna Söderhäll; [2023]
    Nyckelord :generalized anxiety disorder; resistance exercise training; anxiety; worry;

    Sammanfattning : Bakgrund: Generaliserat ångestsyndrom (GAD) är en vanlig diagnos med negativa konsekvenser såväl på individ- som samhällsnivå. För att som fysioterapeuter kunna fånga upp den här typen av patienter och då ha god kunskap om olika träningsformer som tillförlitlig behandling ansågs det fördelaktigt att undersöka det vetenskapliga underlaget för styrketräning som behandlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Människa vs. Maskin : En studie om Artificiell Intelligens i marknadsföringens värld.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolina Thollander; Johanna Malm Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; B2B marketing; Digital marketing; Marketing mix; ChatGPT; AI in digital marketing; Artificiell Intelligens; B2B-marknadsföring; Digital marknadsföring; Marknadsföringsmix; ChatGPT; AI inom digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens, AI, har genom den senaste tidens tekniska utveckling fått en allt större roll inom marknadsföringsarbetet. Denna studie syftar till att undersöka hur ansvariga inom marknadsföring upplever att AI påverkar deras arbete samt hur ett möjligt samarbete mellan AI och människan kan se ut inom marknadsföring. LÄS MER