Sökning: "AI inom digital marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden AI inom digital marknadsföring.

  1. 1. Människa vs. Maskin : En studie om Artificiell Intelligens i marknadsföringens värld.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolina Thollander; Johanna Malm Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; B2B marketing; Digital marketing; Marketing mix; ChatGPT; AI in digital marketing; Artificiell Intelligens; B2B-marknadsföring; Digital marknadsföring; Marknadsföringsmix; ChatGPT; AI inom digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens, AI, har genom den senaste tidens tekniska utveckling fått en allt större roll inom marknadsföringsarbetet. Denna studie syftar till att undersöka hur ansvariga inom marknadsföring upplever att AI påverkar deras arbete samt hur ett möjligt samarbete mellan AI och människan kan se ut inom marknadsföring. LÄS MER

  2. 2. Artificiell Intelligens i Digital Marknadsföring : En kvalitativ studie om konsumentintegritet i samband med nyttjandet av AI

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Julia Lännenmäki; Jennifer Norman; [2023]
    Nyckelord :Digital marketing; Artificial intelligence; Personalized marketing; Consumer privacy; GDPR; Digital marknadsföring; Artificiell intelligens; Personlig marknadsföring; Konsumentintegritet; GDPR;

    Sammanfattning : Digital tools are rapidly evolving (Quach et al. 2022), and this is a contributing factor to the increase in breaches of consumer privacy. This creates a need to understand how consumers relate to marketing using Artificial Intelligence (AI) and personal information to enable personalization (Kumar et al. 2019). LÄS MER

  3. 3. Personaliserad annonsering och AI: Marknadsförarnas perspektiv på möjligheter och utmaningar : En kvalitativ undersökning om den AI-baserade teknikens potential och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellinor Hansson; Lisa Tägtström; [2023]
    Nyckelord :Digital marknadsföring; personaliserad marknadsföring; CRM; artificiell intelligens AI ;

    Sammanfattning : Titel: Personaliserad annonsering och AI: Marknadsförarnas perspektiv på möjligheter och utmaningar. Problem: Det har blivit en utmaning för marknadsförare att fånga konsumenternas uppmärksamhet i det snabbt föränderliga tekniklandskapet. LÄS MER

  4. 4. Finns det en framtid för marknadsförare? - En kvalitativ studie om AI:s påverkan på den digitala marknadsförarens yrkesroll och autonomi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Milka Daniel; Emma Blomstedt; [2023]
    Nyckelord :Digital marknadsföring; Artificiell Intelligens; Autonomi; Legitimitet; Kreativitet; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Finns det en framtid för marknadsförare? – En kvalitativ studie om AI:s påverkan på den digitala marknadsförarens yrkesroll och autonomi Universitet: Lund Universitet, Campus Helsingborg Ämne/kurs: KSMK65 - Examensarbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng Författare: Emma Blomstedt och Milka Daniel Handledare: Ola Thufvesson Syfte: Studien syftar till att undersöka hur digitala marknadsförare upplever att AI påverkar deras yrkesroll samt om användningen av AI har upplevts påverka marknadsförares autonomi. Frågeställningar: (1) Vilka upplevda effekter har AI på den digitala marknadsförarens yrkesroll? (2) Hur upplever digitala marknadsförare att AI-teknik påverkar deras autonomi? Metod: Uppsatsen utgår från en kvalitativ forskningsmetod med en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. En Ny Era - Artificiell Intelligens inom Digital Marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emily Bergström Stacey; Fredrika Björk; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; ChatGPT; DALL-E 2; GPT-4; Digital marketing; Search engine optimisation SEO ; Paid search marketing; Online public relations; Affiliate marketing; Display advertising; Email marketing; Social media marketing; Personalisation; Artificiell intelligens; ChatGPT; DALL-E 2; GPT-4; Digital marknadsföring; Search engine optimisation SEO ; Paid search marketing; Online public relations; Affiliate marketing; Display advertising; Email marketing; Social media marketing; Personalisering;

    Sammanfattning : I slutet av år 2022 introducerades det nya AI-verktyget ChatGPT, en AI-modell som använder maskininlärning för att generera människoliknande svar i stor skala. ChatGPT:s snabba framväxt medför en ovisshet kring hur AI-verktyget kommer påverka praxis för digital marknadsföring. LÄS MER