Sökning: "uppsats lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 1626 uppsatser innehållade orden uppsats lärande.

  1. 21. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  2. 22. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  3. 23. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  4. 24. De centrala förändringarna i kursplanen, Lgr 22, gällande svenskämnets skrivundervisning i årskurs7–9 i relation till lärares syn på sin egen skrivundervisning : En systematisk litteraturstudie om lärares uppfattningar gällande 2011 års kursplan och dess inverkan på skrivundervisningen i svenskämnet för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emelie Rajic; Johanna Eén; [2023]
    Nyckelord :skrivundervisning; kursplan; högstadiet; lärare och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som behandlar läroplanen i svenska och dess förändring från 2011 till 2022, samt lärares syn på sin egen skrivundervisning i förhållande till läroplanen, Lgr11. Studien vilar på den sociokulturella teorin där man tror att allt lärande sker i samspel med andra. LÄS MER

  5. 25. Förändringsarbetet på fikapauserna: : en fallstudie av oplanerade förändringar på Handelsbanken

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Aya Yasmin Abou-Naja; Sandra Dahlstrand; [2023]
    Nyckelord :Oplanerad förändring; förändringsmekanismer; organisationskultur; hållbarhetsförändring; Unplanned change; change mechanisms; organizational culture; sustainability change;

    Sammanfattning : Förändringar i organisationer kan komma i flertalet olika former, strukturer, och omfattningar. Ett förändringsarbete som sker på fikapauserna i en organisation är en lös och oplanerad förändring där den drivande förändringsagenten är medarbetarna och deras sociala interaktioner. LÄS MER