Sökning: "use of it in business"

Visar resultat 1 - 5 av 4371 uppsatser innehållade orden use of it in business.

  1. 1. Alternative business models for Swedish real estate developers Analysis of alternative business models applied by real estate developers in Sweden to manage macroeconomic challenges

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Edh; Douglas Edhage; Björn Jonasson; [2024-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The current macroeconomic climate, with rising inflation and interest rate, is posing a significant challenge for real estate development firms in Sweden. The cost of developing properties is increasing and it is becoming increasingly difficult for many potential buyers to meet the high requirements for down payments associated with the traditional model of home ownership. LÄS MER

  2. 2. Mellan fri vilja och datadriven exploatering: En studie om drivkrafter, medvetenhet, makt och ansvar inom onlinecasinomarknaden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Bengtsson; Lisa Hägglund; [2024-02-12]
    Nyckelord :marknadsföringsstrategier; onlinecasino; konsumentbeteenden;

    Sammanfattning : This essay examines the limits of marketing strategies in the online casino industry, focusing on how data-driven and advanced marketing practices influence consumer behavior and contribute to problematic gambling consumption. By observing the online casino industry, the study identifies how companies use sophisticated data analysis methods and psychological techniques to attract and retain customers, raising significant ethical and social issues. LÄS MER

  3. 3. Sustaining Sustainability - A qualitative study on how a company's performance management system (PMS) is used to navigate the co-existing pressures of sustainability and profitability

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Charlotta Hallin; William Bramberg; [2024]
    Nyckelord :Sustainability; Performance management systems; Sustainability control systems; Institutional logics;

    Sammanfattning : This paper examines the escalating pressures on organizations to adopt sustainable practices in response to the climate crisis. The urgency to address sustainability concerns has driven the enactment of reporting legislation, necessitating an exploration of challenges on this topic. LÄS MER

  4. 4. Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen : En kvalitativ studie av svenska statliga företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Ivarsson; Sofie Skalberg; [2024]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimacy theory; Institutional theory; Stakeholder theory; Swedish state-owned companies; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimitetsteorin; Institutionell teori; Intressentteorin; Svenska statliga bolag;

    Sammanfattning : Titel: Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Sofia Ivarsson och Sofie Skalberg. Handledare: Jean Claude Mutiganda. LÄS MER

  5. 5. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER