Sökning: "utbildningspolitik"

Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade ordet utbildningspolitik.

  1. 16. Kristen värdegrund : En studie av Kristdemokratiska samhällspartiets utbildningspolitiska ställning i frågan om konfessionella friskolor åren 1984-1994.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Albert Brunet Johansson; [2018]
    Nyckelord :Education policy; confessional; charter school; choice; christian democrats; christianity; KDS; Kristdemokraterna; utbildningspolitik; kristdemokrati; friskola; valfrihet; konfessionella skolor;

    Sammanfattning : This study has investigated how the Swedish Christian Democratic Party (KDS) argued for the right of private actors to operate tax-funded schools outside of the public sector – charter schools. The hypothesis of this study was that KDS were openly positive to such a reform and saw it as a chance to run state-funded confessional schools. LÄS MER

  2. 17. Högskoleexpansionen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Sverige; utbildningspolitik; högskolepolitik; högskoleexpansionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : During the last two decades, the Swedish education system for higher education has been reformed and expanded. During this period of change both bourgeois and social democratic parties have had the governmental power. LÄS MER

  3. 18. Vem styr skolan? : En dokumentanalys om EU:s inflytande över svensk utbildningspolitik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Lina Svensson; [2018]
    Nyckelord :EU; Sweden; Education politics; Europeanization; Governance; EU; Sverige; Utbildningspolitik; Europeisering; Governance;

    Sammanfattning : This thesis is a literature study examining how EU is affecting or governing Swedish educational politics. The theoretical framework for this study is europeanization and governance-theory explored through the Open Method of Coordination. The questions to be explored are: 1. LÄS MER

  4. 19. Är specialpedagogen på väg att reformeras bort? : Skolpolitiska reformers potentiella inverkan på specialpedagogprofessionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria-Sofia Kristina Brännvall; Susanne Morin Johansson; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagogik; NPM; utbildningspolitik; reform; förstelärare; fortbildning; extra anpassning;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats ville vi fokusera på den styrning vi i dag ser och hur den i olika grad påverkar specialpedagogens yrkesroll. Diskussionen om lärarna som professionella har betonats i takt med att styrningen av skolan har förändradrats och decentraliserats till att bli den mål- och resultatstyrda skola vi har i dag med ett kommunalt huvudmannaskap. LÄS MER

  5. 20. “Ni fokuserar bara om Europa, bara Europa” : En undersökning om uppfattningen av ämnet historia bland elever och lärare på språkintroduktionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Frödén; Gabriella Hallberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under år 2015 sökte sig 162 877 människor till Sverige i hopp om uppehållstillstånd och möjlighet att få bygga en ny framtid i ett land utan krig och misär. Av dessa var 70 384 barn och ungdomar.1 Denna höst upplevde Sverige således den största flyktingvågen sedan andra världskriget. LÄS MER