Sökning: "utomhuspedagogik grundskolans tidigare år"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik grundskolans tidigare år.
1. Utomhusmatematikens vinning för lärande : En kvantitativ studie om lärares användning av utomhusmatematik i årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att få ökad kunskap om lärares pedagogiska arbete med utomhusmatematik med fokus på grundskolans tidigare år. Studien utgår från begreppsramverket Pedagogical Content Knowledge där lärares kunskaper i förhållande till ämnesinnehållet och eleverna, undervisningen samt styrdokumenten framhålls. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om utomhusmatematik som undervisningsmetod
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad lärare som undervisar i grundskolans tidigare år, årskurs F-6, har för uppfattningar om och erfarenheter av utomhusmatematik som undervisningsmetod. Jag ville också undersöka vilka för- och nackdelar lärare uppfattar med utomhusmatematik samt undersöka hur de använder metoden och om det är några specifika områden de i så fall helst arbetar med. LÄS MER
3. Att kunna skilja en blåsippa från en blåklocka : En kvalitativ studie av elevers naturkontakt och artkunskap med inriktning på grundskolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Allt fler människor i den moderna värld vi lever i spenderar en stor del av sin fritid framför en skärm, så även eleverna. Det finns en tidspress i vår vardag. Särskilt tidspressad vardag har i många fall just barnfamiljers vardag påvisats vara. LÄS MER
4. Ut(e)bilda miljömedvetna elever : en fenomenografisk studie om läraresuppfattningar om sambandet mellanutomhuspedagogik och miljömedvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar att människan idag lever på ett ohållbart sättoch att vi därmed äventyrar jordens framtid. På grund av det ärdet relevant att utbilda elever till miljömedvetna individer ochforskning visar att elevers miljömedvetenhet främjas avutomhuspedagogik. LÄS MER
5. Utomhusmatematik : Kunskap och innehåll är avgörande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ofta och på vilket sätt några utvalda lärare använder utomhusmiljön i sin matematikundervisning. Undersökningen baseras på en enkätundersökning och intervjuer med lärare som undervisar i matematik i grundskolans tidigare år. LÄS MER