Sökning: "resultat av engagerade medarbetare"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden resultat av engagerade medarbetare.

  1. 1. Karriärmöjligheter som lojalitetsfrämjande faktor. En kvalitativ studie som undersöker vilken roll som möjligheten till karriärutveckling spelar för medarbetarlojalitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilma Johansson; Isabella Willén; [2023-07-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilken roll som möjligheter till karriärutveckling spelar för medarbetares lojalitet till deras arbetsgivare. Att behålla sina anställda och få dem att känna sig engagerade är två centrala utmaningar som företag står inför. LÄS MER

  2. 2. Välkommen in : En kvalitativ fallstudie om betydelsen av kommunikationen mellan ledare och nyanställd för en välfungerande socialiseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-); Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carina Steggo Udd; Lovisa Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :kommunikation och ledarskap; meningsskapande; organisatorisk assimilering; organisationskultur; socialiseringsprocessen;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Idag stannar nyanställda allt kortare tid på sina arbetsplatser. En av de främsta orsakerna till detta är upplevelsen av bristande återkoppling, uppskattning och stöd från ledaren samt misslyckande med att förmedla och implementera organisationens kultur till nya arbetstagare. LÄS MER

  3. 3. Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? : En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Aronsson; Anton Lindström; [2023]
    Nyckelord :Leadership; relations between leader-employee; LMX-theory; attributions; Ledarskap; relationen mellan ledare-medarbetare; LMX-teorin; attribution;

    Sammanfattning : Titel: Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? - En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefin Aronsson och Anton Lindström Handledare: Monika Wallmon Datum: 2023 – januari Syfte: Studiens syfte är att ur ledarens perspektiv undersöka hur ledarskapet påverkas av relationen mellan en ledare och en medarbetare. Mer specifikt, vilka konsekvenser det får i form av eventuell diskriminering av medarbetare eller för vilken utsträckning som ledaren delegerar egenmakt till medarbetaren. LÄS MER

  4. 4. Chef eller kollega - vem är viktigast? : En kvantitativ studie om fyra dimensioner av socialt stöd och dess samband med arbetsengagemang hos konsulter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Sebastian Moore; Tina Södergren Ericsson; [2023]
    Nyckelord :Socialt stöd; arbetsengagemang; konsulter;

    Sammanfattning : Konsultverksamheten är en komplex bransch där arbetstagarna kan ha svårt att känna en samhörighet till både konsultverksamheten och kundföretaget. Socialt stöd är en väsentlig faktor för att hålla medarbetare engagerade på arbetet och skapar en vilja för medarbetaren att tillhöra organisationen. LÄS MER

  5. 5. Hur säkerhetskultur påverkar utförandet av ett säkert arbete : Med fokus på exponering av byggdamm, hand- och armvibrationer och ergonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ida Hallagård; Gabriella Jönsson; [2023]
    Nyckelord :construction industry; safety culture; work environment; construction dust; vibration; ergonomics; Säkerhetskultur; Byggbranschen; Arbetsmiljö; Byggdamm; Ergonomi; Hand- och armvibrationer;

    Sammanfattning : Inledning: Byggbranschen är en av Sveriges mest skadedrabbade branscher. Inom branschen är trä- och betongarbetare de mest utsatta yrkesgrupperna för skador samt den yrkesgrupp som löper störst risk för långvariga sjukdomar. Kultur etablerades när orsaksfaktorer som teknisk och mänskliga beteenden inte kunde användas som orsaksfaktorer. LÄS MER