Sökning: "utomhuspedagogik svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik svenska.

  1. 16. Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Håkansson Vuinovich; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract / SammanfattningTitel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3.Författare: Linda Håkansson VuinovichTyp av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p)Handledare: Marie StåhlExaminator: Jörgen DimenäsRapportnummer: HT16-2930-009-L3XA1ANyckelord: outdoor education, realisation of teaching outdoor, att undervisa i naturen, lärares intentioner med sin utomhusundervisning, utomhuspedagogik, växelverkande undervisning. LÄS MER

  2. 17. Skolgården och lekplatsen som klassrum : No-undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lilja; Fredrik Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Naturorienterande ämnen; No; Skolgård; Utomhuspedagogik; Utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Enligt den internationella undersökningen TIMSS sjunker svenska elevers resultat i de naturorienterande ämnena. Medan Sveriges åk 4 elever ligger över OECD-genomsnittet, sjunker resultaten för elever i åk 8 som ligger under genomsnittet. LÄS MER

  3. 18. Pedagogisk odling på förskolor och i förskoleklasser : möjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emelie Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; odling; växtbäddar; odlingsjord; ståndortsanpassning; schoolyard agriculture; insect gardens; edible plants; urban soil;

    Sammanfattning : Studier visar att pedagogisk odling är till stor nytta för både barn och pedagoger/lärare. Förutom en större medvetenhet om var maten de äter kommer ifrån genererar odlingen även vinster så som en större gemenskap i klasserna, ett stärkt språk, en känsla för naturen samt ett ökat välmående av att vistas i naturen – för att nämna några. LÄS MER

  4. 19. Naturen som en resurs i den naturvetenskapliga undervisningen : -Ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Blomster; Therése Hall; [2016]
    Nyckelord :Lärande; naturvetenskap; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Elevers resultat inom naturvetenskap fortsätter attförsämras. Lärares undervisning har granskats och det harfastställts att den naturvetenskapliga undervisningen i svenska skolan är bristfällig. Denna litteraturstudies områdeär utomhuspedagogik kopplat till de naturvetenskapligaämnena biologi, kemi och fysik. LÄS MER

  5. 20. Elevers attityder till NO i grundskolan med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Langeen; Malin Bergqvist; [2015]
    Nyckelord :attityder; grundskolan; naturkunskap; utomhuspedagogik; elever;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGSyftet med studien är att undersöka grundskoleelevers attityder till NO med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt. Studien ämnar även undersöka hur eleverna ser på sitt eget lärande i det utvidgade klassrummet. LÄS MER