Sökning: "utomhuspedagogik svenska"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik svenska.

  1. 21. Kottarnas pedagogik – en diskursanalys av utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Nilsson; [2015]
    Nyckelord :diskursanalys; matematik; socialkonstruktionism; utomhusmatematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Internationella mätningar utförda av Programme for International Student Assessment (PISA) 2012, visar att svenska elevers matematikresultat, är betydligt lägre än genomsnittet. I skolan finns därför ett stort intresse att lyfta de sjunkande matematik-resultaten genom att exempelvis utveckla matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Lärares arbete för att hjälpa elever i matematiksvårigheter : Stöttande av affektiva sidor och matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Blomberg; [2015]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; affektiva aspekter; undervisningsmetoder; dyskalkyli; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : PISA undersökningarna har visat att svenska elevers matematikkunskaper är låga jämfört med elever i andra länder. Det är något som blivit omdiskuterat. För att förändra det här krävs det att lärare besitter pedagogiska kunskaper. LÄS MER

  3. 23. Autentiska lärsituationer i svenska skolor : En enkätundersökning med fokus på de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Autentiska lärsituationer; Naturvetenskap; Undervisning; Årskurs 4-6; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken inställning pedagoger som undervisar i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 4-6 på svenska skolor har till att använda autentiska lärsituationer i undervisningen. Inom ramen för detta syfte undersöktes dels om för studien aktuella pedagoger använder sig av autentiska lärsituationer, dels vilka anledningar de uppger till att arbeta med alternativt inte arbeta med denna arbetsform samt om de likställer autentiska lärsituationer med utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 24. Utomhusmatematik : Ett sätt att variera undervisningen i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Hammargren; Jesper Stejdahl; [2014]
    Nyckelord :grundskolans tidigare år; matematik; utomhusmatematik; utomhuspedagogik; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Internationella studier visar att svenska elever har försämrat sitt resultat i matematik. Flera forskningsrapporter visar att en mer varierad matematikundervisning kan öka kvalitén och höja elevernas måluppfyllelse. LÄS MER

  5. 25. OUTDOOR EDUCATION PERSPECTIVE : From the Swedish to the Slovenian Context

    Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)

    Författare :Neja Simon; [2013]
    Nyckelord :outdoor education; reform pedagogy; compulsory school; outdoor didactics; didactical recommendations; lesson plans; curriculum; pedagogika na prostem; reformska pedagogika; osnovna šola; didaktika na prostem; didaktična priporočila; učni načrt; predmetnik; utomhuspedagogik; reformpedagogik; grundskola; utomhusdidaktik; undervisningsmetoder; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Outdoor education may be quite a well-known conception but still unsettled in the Slovenian pedagogical context. The Scandinavian – Swedish conceptual tradition in the thesis provides a framework for analysing the Slovenian curriculum; the lesson plans for the compulsory school from an outdoor education perspective. LÄS MER