Sökning: "utvecklingssamtal skola"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden utvecklingssamtal skola.

  1. 1. Särskild samverkan? : Vårdnadshavares uppfattningar om samverkan med grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tanja Meidal; Mårten Perneberg; [2022]
    Nyckelord :Samverkan; grundsärskola; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vårdnadshavare i grundsärskolan uppfattar samverkan med skolan. Studien utgår från en fenomenologisk ansats och bygger på åtta halvstrukturerade intervjuer med vårdnadshavare vars barn är, eller har varit, mottagna i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Charlotte Johansson-Gårdhed; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; digitalisering; kommunikation; vardagslitteracitet; skolliteracitet; hem och skola; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. LÄS MER

  3. 3. Ett betydelsefullt samarbete mellan vårdnadshavare och förskollärare : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att genomföra förskolans uppdrag ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Frykholm; Anna Konstandeliasz; [2019]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt perspektiv; delaktighet; inflytande; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar förskollärare anser att de har för att kunna erbjuda vårdnadshavare som inte kan svenska och engelska delaktighet och inflytande i förskolan. I studiens tidigare forskning kan det utläsas att ett fungerande samarbete mellan vårdnadshavare och pedagoger är grundläggande för att barnet ska kunna nå sina mål i förskola och skola (Sandberg & Vuorinen 2007). LÄS MER

  4. 4. Utvecklingssamtal i grundskolan : - Ett möte mellan hem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lindberg; [2016]
    Nyckelord :Kommunikation; Trepartssamtal; Individuell utvecklingsplan;

    Sammanfattning : Arbetat handlar om utvecklingssamtal. Jag har undersökt hur elever och lärare i grundskolans tidigare år upplever utvecklingssamtalet, samt tagit reda på vad tidigare forskning säger om vikten av förberedelser inför och utvärdering av ett utvecklingssamtal. För att få redan på elever upplevelser har jag intervjuat några elever. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare får formativ information i samband med utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mathias Axelson; [2016]
    Nyckelord :Formativ bedömning; utvecklingssamtal; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom semistrukturerade intervjuer samt observationer av utvecklingssamtal belysa hur vårdnadshavare får information med en formativ funktion angående deras barns kunskapsutveckling. Observationerna och intervjuerna har genomförts på en årskurs 6-9 skola i Mellansverige. LÄS MER