Sökning: "utvecklingsstörning i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning i skolan.

  1. 21. Är föräldrar viktiga? : En studie om föräldrasamverkan i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Katrin Nordqvist; Karin Westerlund; [2016]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; relationskompetens; sociokulturellt perspektiv; partnerskapsprincipen.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur personal i särskolan upplever och beskriver sin föräldrasamverkan. Studien belyser vilka möjligheter och hinder personalen beskriver att det finns i samarbetet med föräldrar och hur föräldrarna påverkar barnets skolgång genom sitt eget intresse och engagemang. LÄS MER

  2. 22. Betygssättning i gymnasiesärskola och i särskild undervisning för vuxna : Elevperspektiv på kunskapsbedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Iris Ottoson; [2016]
    Nyckelord :betyg; bedömning; utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur elever i gymnasiesärskolan och i särskild undervisning för vuxna ser på kunskapsbedömning och betygssättning. Syftet har varit att undersöka vilka uppfattningar och erfarenheter elever har av olika bedömningsformer och betygssättning, samt i vilken grad betyg är en motiverande faktor för elevernas lärande och framtida liv. LÄS MER

  3. 23. Hemmasittare i grundsärskolan, inriktning träningsskola. -Complete School Absenteeism in Training School for Severely Intellectually Challenged Children

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ghannad; [2016]
    Nyckelord :Hemmasittare; Relationer; Träningsskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : AbstractGhannad, Charlotte (2016). Hemmasittare i grundsärskolan, inriktning träningsskola.[Complete School Absenteeism in Training School for Severly Intellactually Challenged Children]. Speciallärarprogrammet utvecklingsstörning, Specialpedagogik, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 24. Föräldraperspektiv på hinder och möjligheter i lärmiljön för barn med Downs syndrom

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Linderfalk; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; föräldraperspektiv; inkludering; lärmiljö; skolutveckling;

    Sammanfattning : Det undersökta området är föräldrars tankar kring hinder och möjligheter i lärmiljön för barn/elever med Downs syndrom, samt deras tankar om den egna föräldrarollen utifrån att ha ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning.Studiens syfte är att belysa olika aspekter av vad det innebär att vara förälder till ett barn som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning har en annorlunda utveckling. LÄS MER

  5. 25. Är föräldrar viktiga? : En studie om föräldrasamverkan i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Karin Nordqvist; Karin Westerlund; [2016]
    Nyckelord :Nyckelord: Utvecklingsstörning; relationskompetens; sociokulturellt perspektiv; partnerskapsprincipen.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur personal i särskolan upplever och beskriver sin föräldrasamverkan. Studien belyser vilka möjligheter och hinder personalen beskriver att det finns i samarbetet med föräldrar och hur föräldrarna påverkar barnets skolgång genom sitt eget intresse och engagemang. LÄS MER