Sökning: "väder förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden väder förskolan.
6. Undervisning i förskolan : Förskollärares undervisning av matematik i olika utomhusmiljöer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I förskolebarns möte med olika utomhusmiljöer förekommer matematiska begrepp, vilka de stöter på i leken samt i de planerade aktiviteterna, där förskollärare ges möjligheter till undervisning av matematik. Dessa lek och lärtillfällen kan vara i skogen, på förskolegården, i stadsmiljö, längs trottoarer eller stränder och så vidare. LÄS MER
7. Vad händer utomhus? : En observations- och intervjustudie om utomhusvistelsen på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några pedagoger arbetar utomhus och hur de självauppfattar utomhusvistelsen på förskolan. Studien bygger på en kvalitativ undersökning medobservationer och intervjuer som metod för att samla in det empiriska materialet. LÄS MER
8. Lådcykeln i förskolan : Möjligheter och begränsningar ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv undersöka vilka meningserbjudanden i form av möjligheter och begränsningar som lådcykeln kan ge barnen i förskolan. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa metoder; intervjuer och observationer. LÄS MER
9. Utomhusvistelse : En kvalitativ intervjustudie med sju förskollärare om deras förhållningssätt till utomhusvistelse i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares förhållningssätt till utomhusvistelse. Vi har utgått från tre frågeställningar: Hur arbetar förskollärare med utomhusvistelse? Vilka attityder har förskollärare till utomhusvistelse? Svårigheter vid utomhusvistelse? För att få svar på studiens syfte genomfördes sju stycken semistrukturerade intervjuer som innebär att informanterna får mer frihet och kan påverka ordningen och innehållet av frågor. LÄS MER
10. Hur barn använder sig av förskolans utomhusmiljö : utifrån ett genuspespektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en förskolas utomhusgård är utformad och hur den används av barnen i den fria leken ur ett genusperspektiv. Utgångspunkten i studien är att ta reda på vilka ytor som barnen använder av förskolans utomhusmiljö och om det finns en skillnad mellan var pojkar och flickor befinner sig. LÄS MER