Sökning: "väder förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden väder förskolan.

  1. 16. Hur bedrivs utomhuspedagogik i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefin Sallander; Rebecka Lindström; [2014]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; barn; barns lärande; förskolans utemiljö;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är dels att belysa hur förskollärare kan arbeta med utomhuspedagogik och att undersöka vilka fördelar och nackdelar förskollärare ser på utomhuspedagogik. I studien valde vi att utföra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex förskollärare. Studien visar att den pedagogik som sker inomhus kan bedrivas utomhus. LÄS MER

  2. 17. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER

  3. 18. Likvärdighet i förskolans utemiljö : En studie av förskolors olika när- och utemiljöer och hur de används

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Linda Norström; Emma Fahlgren Rehnman; [2013]
    Nyckelord :I Ur och Skur; landsbygd; närmiljö; pedagogik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I detta arbete presenteras en studie som undersöker likvärdigheten i förskolans när- och utomhusmiljö. Arbetet tar sitt avstamp från skollagen och dess formulering “ Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning”. I studien har tre frågeställningar formulerats för att besvara syftet. LÄS MER

  4. 19. ”Allt vi kan göra inne kan vi göra ute” -Pedagogers roll utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Lennartsson; Sara Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; pedagogers roll; utomhuslärande; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för om och i så fall hur pedagoger arbetar peda-gogiskt utomhus på förskolan. En uppfattning vi har haft är att det sällan bedrivs pedagogisk verksamhet utomhus och att pedagoger ser utevistelsen på förskolan som mindre viktig. LÄS MER

  5. 20. Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder : Förskollärarnas tankar om aktiviteter i utomhusmiljön och vad de anser främjar barnets utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Bäcke; Lena Malmgren; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Förskollärare; Hälsa; Lekmaterial; Säkerhet Utomhusmiljö; Utveckling; Vegetation.;

    Sammanfattning : Vi har i detta examensarbete valt att lägga fokus på utomhusmiljön vid fyra förskolor i Mellansverige och hur den används som ett pedagogiskt verktyg samt ur ett utvecklingsperspektiv hos barn i förskolan. Det finns mycket forskning kring inomhusmiljön och dess betydelse för barns utveckling och lärande men väldigt lite kring utomhusmiljön och hur barn kan stimuleras till sin egen utveckling i utomhusaktiviteter, vilket vi nu valt att undersöka och diskutera i detta examensarbete. LÄS MER