Sökning: "vägledning för yngre elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vägledning för yngre elever.

  1. 1. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  2. 2. Digital källkompetens i samhällskunskap : En litteraturstudie om källkritiskt tänkande och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Andersson; Arthur Gustafson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att sammanställa och diskutera tidigare forskning om hur lärare undervisar om digital källkompetens i SO-ämnena. Detta gör vi genom att fokusera på två aspekter av digital källkompetens: källkritiskt tänkande och sociala medier. LÄS MER

  3. 3. To teach, or not to teach English, that is the question : When do Swedish primary school teachers believe that English should be introduced and how does this introduction affect equal schooling for all?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maria Grönvall; [2019]
    Nyckelord :Age; equal schooling; English syllabus; primary school; teaching skills; Kursplanen i engelska; Likvärdig skola; Lågstadiet; Undervisningsförmåga; Ålder;

    Sammanfattning : Resent research has demonstrated that age does not play as big a part in second language (L2) acquisition as was previously thought. However, L2 acquisition is markedly affected by: (i) the amount of L2 in a pupil’s daily life, (ii) how well teachers are trained in teaching a new language to young learners and (iii) how many hours are given to the subject each week. LÄS MER

  4. 4. Vikten av att förstå det matematiska språket : En observationsstudie om begreppsförståelse hos andraspråkselever i de yngre skolåren inom det matematiska området vikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Johansson; Madeléne Andersson; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; begrepp; begreppsförståelse; matematikundervisning; vikt;

    Sammanfattning : Dagens klassrum i de svenska skolorna blir mer och mer mångkulturella. I snitt var femte elev har utländsk bakgrund. Det ställer stora krav på verksamma lärare eftersom de behöver anpassa undervisningen för att tillgodose alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Förskoleklassens matematiska kommunikation och resonemang : En empirisk studie om lärares handlingar som möjliggör övning av matematisk kommunikation och resonemang i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Klasson; [2017]
    Nyckelord :matematisk kommunikation; matematiska resonemang; lärares handlingar; förskoleklass; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Många lärare anser att övning av kommunikation och resonemang med yngre elever medför röriga klassrum, vilket leder till att lärare undviker arbetssätt som medför dessa aspekter. Studiens frågeställning är hur lärares handlingar möjliggör övning av förmågan att använda matematiska resonemang och att kommunicera matematik i samspel med andra i förskoleklassen. LÄS MER