Sökning: "värdegrund i praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden värdegrund i praktik.

  1. 1. “Vi förbjuder inte, vi stretchar barns populärkultur” : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i fritidshem utgår från barns intresse för populärkulturen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristin Alterstav; Linnéa Österman; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; fritidshem; lärare i fritidshem; barns intressen; värdegrund; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska och bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem utgår från barns intressen för populärkulturella inslag i lek, medier och digitala verktyg i sitt arbete. Studien syftade även till att besvara vilka svårigheter och möjligheter som fritidshemslärarna såg i sitt arbete med barns populärkultur samt lärares arbete med populärkultur. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbetet i teori och praktik i Vuxenutbildningen inom Kriminalvården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Norberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; Adult education; Värdegrund; Values; Deliberativ teori; Deliberative theory.;

    Sammanfattning : This study aimed to describe and analyze the work on values withing the adult education of the correctional service by gathering teachers’ and supervisors’ experiences of how and why they work with values that should characterize adult education. This has been done through an analysis of their experiences based on deliberative democratic theory and deliberative dialouge to identify challenges and opportunities in their professional practice. LÄS MER

  3. 3. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Normer i förskolans material med fokus på kultur och etnicitet : En studie om inkludering med ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Särnholm; Nawal Laham; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; representation; normkritiskt perspektiv; interkulturalitet; förskola; böcker; lekmaterial; bildstöd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få förståelse för hur förskollärare beskriver materialet på förskolan samt användningen av materialet. Studien får syn på de normer som speglas i förskolans material som är tillgängligt för barnen. LÄS MER

  5. 5. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ine Back; [2022]
    Nyckelord :demokratiuppdraget; didaktik; läroplanens värdegrund; normsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER