Sökning: "värdegrundsarbete i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden värdegrundsarbete i förskolan.

  1. 1. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER

  2. 2. Hur förskolan hanterar barns avsaknad av materiella resurser : Förskollärares hänsynstagande till barns olika socioekonomiska bakgrund och arbetet med barns lika värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Axelsson Larsson; Sofie Ekvall; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk bakgrund; värdegrundsarbete; förskollärares hänsynstagande; barns lika värde; familjers bristande ekonomi; förskolan; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Barns olika socioekonomiska bakgrund är ett känsligt ämne idag, där familjens bristande ekonomi påverkar barnets välmående, sociala relationer och kan även orsaka mobbning. Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete där barns rättigheter och möjligheter lyfts, barn behöver bli medvetna om människors olika situationer och levnadsförhållanden. LÄS MER

  3. 3. "Kritiska medborgare till det vi ser i samhället! Det är ju där vi behöver vara." : En kvalitativ studie om förskol´lärares arbete med populärkulturens könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Isacson; Hanna Stanton; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; populärkultur; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med könsnormer kopplat tillbarns populärkultur och hur det bidrar respektive utmanar det normkritiska arbetet iförskolan. Studien är kvalitativ där fyra fokusgruppsamtal har utförts i grupper om tvåförskollärare för att undersöka hur de uttrycker att de arbetar med könsnormer som gesuttryck för i populärkulturen. LÄS MER

  4. 4. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  5. 5. En mjuk, lurvig och fyrbent pedagog? : Sju pedagogers uppfattningar om hur hundar kan användas som en resurs i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelia Granström; Terése Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Empati; Förskola; Relationellt perspektiv; Skolhund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I denna studie ville vi undersöka skolhundars medverkan i pedagogisk verksamhet. Vi riktar oss främst till förskolan, men i avsaknaden av forskning på området har vi även lyft in grundskolan i studien. Detta då arbetet med grundskolans yngsta barn kan tänkas gälla även för barn i förskoleåldern. LÄS MER