Sökning: "vad är en detaljist"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden vad är en detaljist.

  1. 6. En analys av faktorerna som berör beslutsprocessen för flexibla livsmedelsförpackningar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Jenny Berglund; Marie Hallbergson; [2005]
    Nyckelord :Flexibla förpackningar; Värdekedja; Primärförpackning; Logistik; Förpackningslogistik; Papper; Plast; Technological sciences; Teknik; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: En analys faktorerna som berör beslutsprocessen av flexibla livsmedelsförpackningar Författare: Jenny Berglund, Marie Hallbergson Handledare: Malin Olander, Annika Olsson, Avdelningen för förpackningslogistik, Institutionen för designvetenskaper Problemställningar: ? Vilka drivkrafter ligger bakom besluten av förpackningar inom livsmedelsindustrin? ? Hur ser samarbetet i värdekedjan ut idag? ? Vad är uppfattningen, i värdekedjan, om papper respektive plast som förpackningsmaterial? Syfte: Syftet med examensarbetet är att skapa större förståelse för de bakomliggande drivkrafterna vid beslut av förpackningar. Även hur samarbetet längs värdekedjan ser ut och vad inställningen till plast och papper som förpackningsmaterial är. LÄS MER

  2. 7. För vem skapar egna märkesvaror egentligt värde, konsumenten eller den enskilda butiken? - En fallstudie av Ica Brunnen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Peter Berg; Sandra Gustavsson; Zora Stranovska; [2005]
    Nyckelord :egna märkesvaror; varumärket; brand management; produktexponering; varumärkesimage; konsumentbeteende; Trade; Handel; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : I kampen om kunderna är varumärket ofta det främsta verktyget som företag använder sig av. Det gäller såväl varuproducenter med fabrikantsvarumärken, som butiker med butiksmärken. När detaljister äger ett produktvarumärke kallas detta egna märkesvaror. LÄS MER

  3. 8. Leverantörer är från Mars, detaljister är från Venus : Egna märkesvarors (EMV) inverkan på

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theres Gustafsson; Erik Wallin; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A1237 En pågående trend inom dagligvaruhandeln håller på att omforma förutsättningarna för samtliga aktörer, från leverantör till detaljist och slutligen mot konsument. För ett antal år sedan började dagligvarukedjor att introducera egna märkesvaror (EMV). LÄS MER

  4. 9. Distribution av temperaturkänsliga livsmedel ? Kartläggning av varuflödet från grossist till detaljist, restaurang och storhushåll

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Magnus Björklund; [2002]
    Nyckelord :Temperaturkänsliga livsmedel; Distribution; Varuflöde; Grossist; Restaurang; Storhushåll; Technological sciences; Teknik; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Distribution av temperaturkänsliga livsmedel går ut på att lagra, hantera och transportera varor till så låg kostnad som möjligt med bibehållande av så stor del som möjligt av ursprunglig kvalitet och hållbarhet. För att klara detta krävs att alla aktiviteter sker under temperaturkontrollerade former, vilket benämns kylkedja. LÄS MER