Sökning: "vad är en formell grupp"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden vad är en formell grupp.

  1. 11. Lika barn leka bäst? : En studie om styrelsens sammansättning

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Karin Andersson; Cecilia Karlsson; [2010]
    Nyckelord :styrelseledamot; corporate governance; bolagsstämma;

    Sammanfattning : Styrelsen i ett företag är tänkt att utgöra en funktion för övervakning och rådgivning till den högsta ledningen. Det är styrelsens ansvar att förvaltningen av företaget sköts på bästa möjliga sätt. En faktor som påverkar hur bra styrelsens arbete blir är styrelsens sammansättning. LÄS MER

  2. 12. YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emelie Lindblad; Gabriel Sven Mascaro Fredriksson; Johan Wahlström; [2010]
    Nyckelord :servicemötet; servicekultur; organisatorisk socialisation; socialisationstaktiker; introduktion; utbildning träning; belöning; feedback beröm; mentorskap; vägledning karriärplanering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Titel: YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen Författare: Emelie Lindblad, Gabriel Mascaró Fredriksson, & Johan Wahlström Handledare: Katja Lindqvist & Ulrika Westrup Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka kunskapen om organisatorisk socialisation i hotellbranschen och hur frontpersonalen uppfattar de förutsättningar och verktyg organisationen förser dem med för att kunna socialiseras in i servicekulturen och agera väl i servicemötet. Frågeställning: Vilka förutsättningar och socialisationsverktyg förser organisationer i hotellbranschen sina anställda med och hur stämmer dessa överens med frontpersonalens uppfattning om vad som behövs för att effektivt integreras in i servicekulturen och agera väl i sitt arbete/servicemötet? Metod: För vårt syfte fann vi det lämpligt att undersöka frontpersonalens perspektiv på organisationens servicekultur och socialisation genom kvalitativa forskningsintervjuer och kvalitativa dokumentanalyser. LÄS MER

  3. 13. Nu ska vi spela musik! : Hur elever uppfattar ensemblespelet utifrån sitt fritidsmusicerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Kristoffer Jonsson; [2007]
    Nyckelord :musikdidaktik; elevers utveckling; genrepreferenser;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers inställning till sitt lärande under ensemblespelet i musikundervisningen relaterat till deras erfarenheter av fritidsmusicerande. Skiljer sig synen på ensemblespelet beroende på arten av elevens fritidsmusicerande? Får alla elever en chans att utvecklas i sitt musicerande? Spelar valet av låtar in i elevernas syn på momentet? Jag har i första hand använt mig av en kvalitativ studie, där jag intervjuat elever om deras uppfattningar av ämnet. LÄS MER

  4. 14. Vägledning i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Sundén; Josefine Wester; [2007]
    Nyckelord :särskola; kompetens; vägledning; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Vårt intresse i examensarbetet har varit att studera studie- och yrkesvägledningen i särskolan. Som studie- och yrkesvägledare kommer vi att möta olika elever, många av dessa elever kommer att betraktas som ”vanliga” elever, men vi kommer också att möta en stor grupp med elever som har olika svårigheter. LÄS MER

  5. 15. Modersmålsbaserad alfabetisering i Sverige: Studie i alfabetisering och tvåspråkighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabet Mörnerud; [2004]
    Nyckelord :alfabetisering; tvåspråkighet; språkinlärning; modersmålslärarens roll; mångkultur; interkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alfabetiseringen har i många kommuner i Sverige drivits av SFI %u2013 undervisningen (svenska för invandrare). Precis som alfabetiseringsprogram världen över präglats av avhopp och ouppnådda mål har analfabeter i Sverige lämnat SFI-undervisningen med en känsla av att läs- och språkinlärning är för komplicerad för dem. LÄS MER