Sökning: "vad är public service"

Visar resultat 1 - 5 av 275 uppsatser innehållade orden vad är public service.

  1. 1. April, april din dumma sill! Vi är public service och kan göra vad vi vill… : en kvalitativ textanalys av utvecklingen av aprilskämt i SVT från 1997 till 2019

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Ebba Wellergård; Johanna Nimvik Stern; [2024]
    Nyckelord :Public service; April fools; National identity; Ethics; Sveriges Television; Swedish public service television; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur aprilskämt i SVT har förändrats mellan 1997 och 2019 och identifiera anledningar till varför förändringar har skett. Analysen är således uppdelad i två avdelningar. LÄS MER

  2. 2. Kommuninvånares behov av nyttjande till friluftsliv : En enkätundersökning i Kalmar län

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Bonny Leth Nyberg; Malin Engberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoor recreation; Municipality; Recreation Opportunity Spectrum; Attention Restoration Theory; Close to nature.; Utomhusvistelse; Kommuninvånare; Rekreation- och Möjlighetsspektrumet; Uppmärksamhetsteorin; Naturnära.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommuner och myndigheter jobbar idag med friluftsliv utifrån de 10 friluftsmålen. Friluftsplan eller översiktsplan är förekommande i flera kommuner i Sverige, däremot inte i den undersökta kommunen. Trots brist på en friluftsplan har den undersökta kommunen ett rikt friluftsliv som anses vara en viktig pelare i folkhälsoarbetet. LÄS MER

  3. 3. Böcker, möblering, och beteenden : En studie om stök och bibliotekens spatiala påverkansmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elsa Österberg; [2023]
    Nyckelord :Library; Public librarians; Correctional services; Prison librarians; Library users; Spatiality; Behaviors; Ideal type; Heterotopia; Panopticon; Panopticism; Disorderly behavior; Bibliotek; Folkbibliotekarier; Kriminalvård; Fängelsebibliotekarier; Biblioteksanvändare; Rumslighet; Beteenden; Idealtyp; Heterotopi; Panoptikon; Panopticism; Stök;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis deals with how the spatiality of libraries can correlate with instances of disorderly user behaviors. The fact that public libraries are among the types that are most prone to disorder, while Kriminalvården’s (the Swedish correctional service’s) librarians rarely experience similar problematic behaviors, could be said to illustrate a balancing act between anarchy and a manic need for control; where the most ideal compromise is, is based both upon personal values and the situation at hand. LÄS MER

  4. 4. Molnmigration efter Schrems II: Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Gustaf Wetterlund; Oscar Lind; [2023]
    Nyckelord :Cloud service; Cloud Migration; Schrems II; Molntjänst; Molnmigration; Schrems II;

    Sammanfattning : År 2020 meddelade Europeiska domsstolen den så kallade Schrems II-domen som komplicerar hur europeiska verksamheter får använda amerikanska molntjänstleverantörer på grund av oförenliga lagar och regleringar mellan USA och EU vid hantering av känsliga uppgifter. Eftersom amerikanska molntjänstleverantörer dominerar den europeiska marknaden lever många verksamheter i en osäkerhet om de kan fortsätta använda deras verksamhetskritiska molntjänster. LÄS MER

  5. 5. User experience of the login flow in Duo : A study of user perception of trust, reliability and communicated soft values in user interface design of a login f low

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josephine Kvarnberg; [2023]
    Nyckelord :user experience; user interface; login; soft values; användarupplevelse; användargränssnitt; inlogg; mjuka värden;

    Sammanfattning : User interface design should provide meaningful and relevant experiences to the user. Users have different expectations on quality factors in services of different domains of usage. LÄS MER