Sökning: "Swedish public service television"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden Swedish public service television.
1. "Det är bara käbbel"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Every election, millions of Swedes go to vote to determine which party will govern for the coming four year period. For those not particularly interested in politics, televised debates help to gather information before the election. LÄS MER
2. April, april din dumma sill! Vi är public service och kan göra vad vi vill… : en kvalitativ textanalys av utvecklingen av aprilskämt i SVT från 1997 till 2019
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur aprilskämt i SVT har förändrats mellan 1997 och 2019 och identifiera anledningar till varför förändringar har skett. Analysen är således uppdelad i två avdelningar. LÄS MER
3. Cornucopia? Informationssökande i en föränderlig medievärld : En studie om rapporteringen om kriget i Ukraina
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Since Russia’s invasion of Ukraine on 24 of February 2022, Swedish media have covered the war daily. Alongside the traditional media coverage a blog named Cornucopia, written by the author Lars Wilderäng, has gained popularity for its post about the ongoing war. LÄS MER
4. Vem får vara med i Bolibompa? : - Mångfald i public service-barnprogram över tid
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This is a thematic study examining a popular Swedish public service television show for children. The purpose of the study is to uncover how the show, Bolibompa, has communicated diversity over the last 34 years. LÄS MER
5. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda
Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER