Sökning: "democratic propaganda"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden democratic propaganda.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på lärare och elever – en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elsa Håkansson Wickander; Ellen Lysgren; [2024]
    Nyckelord :Critical thinking; Media and information literacy; Social science; Technological pedagogical content knowledge TPACK ; Web literacy; Kritiskt tänkande; Medie- och informationskunnighet; Samhällskunskap; Teknisk pedagogisk innehållskunskap TPACK ; Webbkunnighet;

    Sammanfattning : The following essay has the purpose of giving an account of how the increasing digitalization, medialization and flow of information has affected social science as a subject, and how this has changed the expectations put on students and teachers. Furthermore, the way teachers’ TPACK knowledge and web literacy skills affect their teaching is also examined. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på propaganda Propagandabegreppet i Sverige mellan 1920 och 1951

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Theodor Lindström; [2023-06-29]
    Nyckelord :Propaganda; reklam; Jacques Ellul; Reinhart Koselleck; agitation; informationspolitik; svensk press 1920 – 1951;

    Sammanfattning : This thesis examines the term propaganda and it´s use and meaning in the public discourse in Swedish press between the years 1920 and 1951. The thesis asks the overarching question of how and why the definition of the term changes from a neutral word to a word with negative connotations. LÄS MER

  3. 3. Diskussioner om våld i sociala medier - En metod för att mäta förekomsten av diskussioner om våld på olika digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Evelina Bisell; Kim Rosenqvist; [2023]
    Nyckelord :Text analysis; automatic detection; violence; social media; design science; method; Textanalys; automatisk detektering; våld; sociala medier; design science; metod;

    Sammanfattning : Möjligheten för individer att uttrycka sig på internet har underlättat för det fria ordet, som är en demokratisk grundsten i vårt samhälle. Baksidan av detta mynt är att alltmer våldsam radikalisering sker runt om på digitala plattformar. LÄS MER

  4. 4. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Amer Sarsour; [2023]
    Nyckelord :rhetoric; propaganda; democratic propaganda; Jaques Ellul; myths; collective myths; democracy; communication; NATO; NATO-process; Sweden; the image of Sweden; Swedish self-image; Turkey; Trilateral memorandum; neutrality; public service; SVT; Swedish Television; Swedish politics; security policy; democratic anchoring; retorik; propaganda; demokratisk propaganda; Jaques Ellul; myter; kollektiva myter; demokrati; kommunikation; NATO; NATO-process; Sverige; Sverigebilden; svensk självbild; Turkiet; Trilateral memorandum; neutralitet; public service; SVT; Sveriges Television; svensk politik; säkerhetspolitik; demokratisk förankring;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER

  5. 5. Mellan verklighet och propaganda- En kritisk granskning av samhällskunskapsläromedels objektivitet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samuel Strand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Objectivity is highly valued in the Swedish education system. This can in part be seen inSkolverkets own words written in the curriculum: “The education should be objective andbalanced. When values are disclosed, it should always be clear who stands for them”(Skolverket, 2022). LÄS MER