Sökning: "vad betyder undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden vad betyder undervisning.

  1. 6. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  2. 7. Medieteknisk simulation inom utbildning.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Gustav Pettersson; Alexander Evertsson; [2023]
    Nyckelord :Simulation Based Learning; Volvo Car Body Components; Unity; Simulation; Undervisning; Medieteknik; Gaffeltruck; Truckkörning;

    Sammanfattning : En undersökning om Simulation inom utbildningsområdet, med hjälp av medieteknik. I artikeln diskuteras bland annat hur erfarenhet-baserad undervisning, som en digitalsimulation med fysiska kontroller, kan vara ett utmärkt tillägg för hur man undervisar. LÄS MER

  3. 8. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Möller; [2023]
    Nyckelord :lärande; tjej; kille; naturvetenskap; elevinflytande; genusmedvetenhet; normkritisk;

    Sammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER

  4. 9. Andraspråksperspektiv- Vad är det? : En studie om SvA-elevers undervisning i ordinarie klassrum ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gorana Johansson; [2022]
    Nyckelord :Second language perspective; language developmental approach; direct integration; Swedish as a second language SvA ; sociocultural theory; : andraspråksperspektiv; andraspråksforskning; förstaspråkstalare; andraspråkstalare; språkutvecklande arbetssätt; direktintegrering; svenska som andraspråk SvA ; sociokulturella teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vad andraspråksperspektiv och inkluderande undervisning betyder i praktiken för ett antal lärare på låg- och mellanstadiet i Sverige. För att uppnå syftet har frågeställningar handlat om hur lärarna förstår vad ett andraspråksperspektiv är i praktiken, hur andraspråksperspektiv tillämpas i undervisningen samt vilka utmaningar finns det för lärarna att lyckas möta andraspråksperspektiv i egna klassrum. LÄS MER

  5. 10. Vilka faktorer kan bidra till läsmotivation hos grundskoleelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatime Murati; Marigona Muslija; Soran Hassan; Ann-Christin Ledin; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; faktorer; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har behovet av att kunna tillgodose sig text ökat drastiskt i och med globaliseringen och den växande teknologin. Mot ovanstående har skolan och utbildningen ökat sina krav på hur elever idag ska kunna möta och hantera en allt större genre av texter som skönlitterär, fakta, beskrivande, argumenterande, utredande och så vidare. LÄS MER