Sökning: "varför ser vi på film"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden varför ser vi på film.

  1. 6. Elever och fiction : En studie av elevers val avböcker, spel och film ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Rebecca Karlsson; Sarah Lundgren; [2015]
    Nyckelord :genus; arbetsmetoder; lärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har grundats i ett intresse för utvecklandet av nyare arbetsmetoder i klassrummet med inflytande av elevers val och åsikter. Arbetet har grundats i ett genusperspektiv då vi vill se hur valen kan både likna och skilja sig från varandra, beroende på kön. LÄS MER

  2. 7. Från Ronja Rövardotter till Hundraåringen : Kartläggning av hur specialeffekter och visuella effekter används inom svensk filmbransch idag och vad branschens inställning till det är

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Sara Gustavsson; Jonas Helmersson; [2015]
    Nyckelord :Film; film production; effects; digital effects; cgi; vfx; sfx; fx; analogue effects; special effects; visual effects; practical effects; physical effects; effect movie; film worker; producer; film producer; financier; funder; Film; filmproduktion; effekter; digitala effekter; cgi; vfx; sfx; fx; analoga effekter; specialeffekter; visuella effekter; praktiska effekter; fysiska effekter; effektfilm; filmarbetare; producent; filmproducent; finansiär;

    Sammanfattning : "Technology has been a key element in the changing creative possibilities available to filmmakers, but deep down the questions of staging, point of view, pace, suspense, time and psychology faced by filmmakers as they walk onto the set in the morning have remained remarkably consistent". Cousins, 2004, s13. LÄS MER

  3. 8. Skräckens många ansikten : Människans rädslor & skräckfilmen som filmgenre

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Fanny Hagberg; Simon Björnfot; [2013]
    Nyckelord :Skräckfilm; psykologisk skräck; rädslor; historia; monster; spänning; skräckgenren Horror movies; psychological horror; fears; history; monsters; thrill; horror genre;

    Sammanfattning : Skräckgenren ses ofta som den mest extrema filmgenren. Det är genren som sticker många i ögonen, då man där hittar allt det en annan genre väljer bort, eller snarare undviker. Man tänjer på gränserna. LÄS MER

  4. 9. Dokumentärligheten : Filmen Sacrificio (2001) genom publikens ögon

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Niklas Svahn; Lovisa Falk; [2013]
    Nyckelord :dokumentärfilm; fokusgrupper; gruppintervju; journalistik; Sacrificio; subjektivitet; verklighet; sanning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att djupstudera hur publiken uppfattar sanningshalten i dokumentärfilmen Sacrificio av Erik Gandini och Tarik Saleh som sändes i Sveriges Television år 2001. Filmen handlar om vem som avslöjade gerillaledaren Che Guevara. LÄS MER

  5. 10. Erik och den röda tråden : En studie i interaktivitet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Max Björverud; Björn Bergqvist Wingren; [2012]
    Nyckelord :Interactivity; Immersion; multiform narrative; Max; Interactive film;

    Sammanfattning : This study takes up the question of how to use interactivity in film. The study delves into various techniques for achieving interactivity and how a person experiences a medium (immersion) and its relation to interactivity. LÄS MER