Sökning: "vem blir lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden vem blir lärare.

  1. 16. Barn har rätt till en trygg uppväxt : Vem bär ansvaret?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Johansson; Sofia Holmlund; [2018]
    Nyckelord :Anmälan; Barns rättigheter; Grundskollärare; Integritet; Riktlinjer; Sexualbrott; Stöd; Utbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur en grupp grundskollärare i en kommun i norra Sverige kunde uppmärksamma och agera när de befarar att ett barn utsätts för sexualbrott, utifrån de resurser, utbildning och riktlinjer som samhället ger. Statistik visar på att sex barn i en klass på 30 elever utsätts för sexualbrott och samtidigt redogör forskning för att barn som blir utsatta för övergrepp har svårt att berätta vad de varit med om med bakgrund av bland annat skam- och skuldkänslor. LÄS MER

  2. 17. Utsagor om Läslyftets uttryck i praktiken : En kvalitativ studie om svensklärares undervisning av sakprosa på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Johansson; Stefanie Rådeby; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka huruvida effekter från Läslyftet blir framträdande i utsagor om den egna praktiken bland svensklärare på gymnasiet, som deltagit i fortbildningen. Vi analyserar och jämför därför hur tre verksamma svensklärare med erfarenhet av Läslyftet och fyra verksamma svensklärare utan den erfarenheten, omtalar sin undervisning i gymnasieelevers läsförståelse av sakprosa. LÄS MER

  3. 18. “Fokus på vem, när och varför” : En studie av hur källkritik på Internet iscensätts i undervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Edna Hadziahmetovic; Henisa Ibrocevic; [2018]
    Nyckelord :källkritik; internet; repertoar; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Elever blir dagligen matade med information på Internet och det är därför av stor betydelse att kunna avväga källor och ha ett källkritiskt förhållningssätt. Vikten av att behärska digitala verktyg och Internet ställer krav på hur skolan hanterar den tillgängliga informationen som finns på Internet där vem som helst kan sprida den och nå en stor publik. LÄS MER

  4. 19. Lärare, vilken stil har du? : en kvalitativ undersökning om lärares syn på ledarstilar och ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Olsson; [2017]
    Nyckelord :pedagogik; grundskolan; auktoritet; demokrati; låt-gå ledarskap; ledarstil;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks lärares förhållningssätt till ledarskap. Syftet med studien är att undersöka vilken ledarstil som framhävs i lärares beskrivningar av ledarrollen och om denna överensstämde med den ledarstil som uppdagades i lärarnas resonemang om ledarskap. LÄS MER

  5. 20. När lärarens stöttning vid elevens läsutveckling inte räcker till

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Josefin Westergren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Studiens syfte är att undersöka vad lärare gör när eleverna inte kommer vidare i sin läsutveckling enligt lärarens undervisning för att nå detta syfte vill jag ha svar på följande två frågeställningar:1. Hur identifieras de elever som behöver stöd i läsutvecklingen?2. LÄS MER