Sökning: "vem blir lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade orden vem blir lärare.

  1. 21. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. ”Om killkompisarna fick reda på det skulle han dö av skam!” : En komparativ studie i två Suneböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sosefine Kilk; [2017]
    Nyckelord :Genus; manligt; kvinnligt; barnlitteratur; kön; karaktär; stereotyp och könsroll;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar böckerna Sagan om Sune och Sune - tjejtjusarmästaren, båda skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson. I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 framgår det att Sveriges skolor ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster samt arbeta med normer och värderingar. LÄS MER

  3. 23. Vem bestämmer över kepsen? : En essä om hur traditioner, etik, normer och elevinflytande påverkar elevers vardag i skolan och på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fredrik Bothén; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; etik; norm; elevinflytande;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä har jag som blivande pedagog på fritidshem undersökt huruvida mitt agerande i ett dilemma kunde gjorts annorlunda eller om mitt agerande var rätt utifrån ett antal teorier och perspektiv. Dilemmat utgår från att jag lyfter två frågor på ett arbetslagsmöte, dels om eleverna verkligen behöver vara tysta i fem minuter när de ska äta mat för att sedan prata, dels om eleverna måste ta av sig kepsen inomhus då det uppkommer heta diskussioner mellan lärare och elever om kepsen vara eller inte vara inomhus. LÄS MER

  4. 24. Vem är idrottsläraren? : En intervjustudie om föreställningen av idrottslärare

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hannah Silvhagen; [2017]
    Nyckelord :idrottslärare; föreställningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka synen på idrottsläraren som kunskapsförmedlare och förebild. Detta har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar: 1. Hur ser synen på den ideala idrottslärare i rollen av kunskapsförmedlare ut? 2. LÄS MER

  5. 25. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER