Sökning: "vem blir lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden vem blir lärare.

  1. 6. Vem blir jag nu då? – En studie om lärares identitet i samband med covid-19

    Magister-uppsats,

    Författare :Susanne Nystedt; [2021]
    Nyckelord :läraridentitet; gymnasielärare; pandemi; covid-19; lösningsorientering; flexibilitet;

    Sammanfattning : Lärares identitet skapas och omskapas kontinuerligt i samspel med omgivningen. Att känna till och stödja utvecklingen av lärares identitet har visat sig vara viktig för bland annat kvaliteten i undervisningen och engagemanget för yrket. LÄS MER

  2. 7. Teachers’ interpretations regarding the revisions coming with Lgr22 : A study about the 2022 revision of the English syllabus, and the interpretations that English teachers have regarding the changes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jonathan Lidbäck; [2021]
    Nyckelord :Curriculum; syllabus; teachers; revision; English; L2 learning; Läroplan; ämnesplan; lärare; revidering; engelska; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Some teachers see the curriculum as a guide that has to be followed, while others see it as a document of recommendations that support the teacher in his or her profession if needed. Changes to a curriculum will be interpreted in different ways depending on the individual. LÄS MER

  3. 8. Ämnesspråkets betydelse i ett företagsekonomiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Victoria Bolin; Anette Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Företagsekonomi; förståelse; multimodal; ordförråd; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Arbetet syftar till att belysa (1) ämnesspråkliga svårigheter vid undervisning i företagsekonomi på gymnasieskolan samt (2) vilka multimodala arbetssätt som används och hur dessa i så fall främjar förståelsen för budgetbegreppen. Undersökningen utgör en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra lärare i företagsekonomi på fyra olika skolor. LÄS MER

  4. 9. När inkludering blir exkludering : En essä om hur man tar sig an rollen som elevassistent till ett barn med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matilda Blomhage Engdahl; [2020]
    Nyckelord :Functional variation; affect; student assistant; behavioral problems; outgoing students; adapted teaching; Funktionsvariation; affekt; elevassistent; beteende problem; utåtagerande elever; anpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka hur elever med NPF (neuropsykiska funktionsnedsättningar) kan bli inkluderade i skolan och på fritidshemmet, samt öka kunskapen kring hur lärare ska bemöta elever med NPF. Denna uppsats är skriven i essäform. LÄS MER

  5. 10. Lägga till, koppla ihop och samköra : Om svensklärares ämnesövergripande arbete på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Hanna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Cross- curricular; Interdisciplinary; svenskämne; gymnasiet; ämnesövergripande; ämnesöverskridande; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka svensklärares förhållningssätt till ämnesövergripande undervisning på gymnasiet. Fem svensklärare på gymnasiet intervjuas om vad det innebär att arbeta ämnesövergripande, varför de arbetar ämnesövergripande samt med vem de arbetar över ämnesgränserna med. LÄS MER