Sökning: "verksamhetsutveckling på förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden verksamhetsutveckling på förskolan.
16. Kompetensutveckling i förskolan : en fallstudie utifrån flera perspektiv
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Denna fallstudie handlar om hur pedagoger, förskolechefer och huvudmännen ser på kompetensutvecklingen och till viss del verksamhetsutvecklingen i förskolan. Det har under de senaste tio åren införts ett systematiskt kvalitetsarbete i skola och förskola och hur det används i dagens förskola för att få syn på vilka områden som behöver verksamhets- och kompetensutvecklingen berörs i denna uppsats. LÄS MER
17. Pedagogisk dokumentation med iPad : Förstudie: Hur ett komplement till webbverktyget Dokufant kan se ut som iPad-applikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : I den senaste uppdateringen av läroplanen för förskolan beskrivs en metod som kallas pedagogisk dokumentation. Denna metod förväntas förskollärare använda för att uppnå läroplanens uppsatta mål kring uppföljning, utvärdering och utveckling för förskoleverksamheten. LÄS MER
18. Förskolors arbete med pedagogisk dokumentation : Hur förskollärare arbetar för att synliggöra barns lärprocesser samt för att utveckla verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Förskolans läroplan kräver att förskolan dokumenterar och systematiskt utvecklar verksamheten. Med anledning av att pedagogisk dokumentation kan ses som svårhanterligt, tidskrävande och att den kan hanteras och tolkas på skilda sätt, uppkom intresset för att studera området. LÄS MER
19. Åtta förskollärares syn på pedagogisk dokumentation i förskolan : Med fokus på verksamhetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och få kunskap om på vilket sätt som den pedagogiska dokumentationen kan användas för verksamhetsutveckling. I studien används kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer som genomförts tillsammans med åtta verksamma förskollärare från två Reggio Emilia förskolor. LÄS MER
20. Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar hegemoni samt vilka sociala konsekvenser diskurserna kan tänkas få för barnet i förskolan. LÄS MER